Psihoterapie Integrativa

Ce inseamna o relatie sanatoasa

Auzim din ce în ce mai des pe rețelele sociale, în mass-media sau pe alte canale de comunicare despre cât de important este să avem o relație sănătoasă în cuplu.
Cuprins

Auzim din ce în ce mai des pe rețelele sociale, în mass-media sau pe alte canale de comunicare despre cât de important este să avem o relație sănătoasă în cuplu.

Există o “rețetă” clară pe care să o urmăm pentru a obține așa ceva?

O relație sănătoasă înseamnă să avem o relație perfectă cu partenerul?

Răspunsul este “NU”.

Fiecare relație este unică!

Un bărbat și o femeie ajung împreună din diferite motive și fiecare dintre noi are diferite nevoi în ceea ce privește comunicarea, sexul, afecțiunea, hobby-urile, etc. Mai mult decât atât, toate acestea se schimba de-a lungul vieții. De aceea, o relație la 20 de ani nu va arata la fel cu o relație la 30 de ani.

Poate una dintre cele mai frecvente întrebări pe care o primesc la cabinetul meu de psihoterapie din București este, dacă o relație sănătoasă implică monogamie din partea ambilor parteneri. Pentru că, nu-i așa că asta ni s-a tot spus în copilărie? Ei bine, răspunsul pe care îl dau de fiecare dată s-ar putea să îi șocheze pe unii, dar o relație poliamoroasa poate fi la fel de sănătoasă ca o relație monogamă.

Totul depinde de context și nevoile celor implicați.

Dar, până la urmă ce este o relație sănătoasă?

O parte din ceea ce definește o relație sănătoasă este împărtășirea unui obiectiv comun pentru exact ceea ce vrei să fie relația și unde vrei să ajungă. Și acest lucru îl veți ști doar vorbind profund și sincer unul cu celălalt.

Cu toate acestea, există și unele caracteristici pe care majoritatea relațiilor sănătoase le au în comun. Cunoașterea acestor principii de bază vă poate ajuta să vă mențineți relația împlinită și interesantă, indiferent de obiectivele către care lucrați sau provocările cu care vă confruntați împreună.

Principii ale unei relații sănătoase

Comunicare

Comunicarea sinceră și respectuoasă, în care ambii parteneri își expun succesele, eșecurile și alte lucruri care se întâmplă în viața lor, este o parte importantă a unei relații sănătoase.

Deși s-ar putea părea că cele mai bune relații sunt cele care nu implică cearta, este mai important să știi să argumentezi și să rezolvi diferențele de opinii în mod eficient decât să eviți argumentele pentru a păstra pacea.

Uneori cearta poate fi o oportunitate de a consolida o legătură cu partenerul tău. Cercetările au arătat că cearta poate fi benefică în relațiile intime atunci când trebuie abordate probleme grave, permițând partenerilor să facă schimbări în beneficiul relației. Mai multe despre acest subiect am discutat în articolul “Cearta în cuplu”.
Când apar conflicte, cei care au relații sănătoase sunt capabili să evite atacurile personale. Aceștia rămân respectuoși și empatici față de partenerul lor în timp ce își discută gândurile și sentimentele și lucrează spre a găsi o soluție.

Încredere

Încrederea în partener este o componentă cheie a oricărei relații sănătoase. Cercetările sugerează că abilitatea ta de a avea încredere în alții este influențată de stilul tău general de atașament. Relațiile trăite la începutul vieții te ajută să îți modelezi așteptările pe care le ai pentru relațiile viitoare. Dacă relațiile din trecut au fost sigure, stabile și de încredere, este foarte probabil să ai încredere și în viitorii parteneri. Cu toate acestea, dacă relațiile tale din trecut au fost instabile, este posibil să ai nevoie să îți rezolvi unele probleme de încredere în viitor.

Încrederea este stabilită și prin modul în care partenerii se tratează reciproc. Când vezi că partenerul te tratează bine, este de încredere și este acolo când ai nevoie de el, este foarte probabil să capeți mai multă încredere în el.

Construirea încrederii necesită dezvăluirea reciprocă de sine, împărtășind lucruri despre tine. Pe măsură ce timpul trece, apar oportunități de a testa și evalua această încredere. Pe măsură ce încrederea crește, relația devine o mare sursă de confort și securitate. Dacă simți că trebuie să ascunzi lucruri de partenerul tău, poate fi din cauză că îți lipsește această încredere esențială.

Respect reciproc

În relațiile sănătoase, oamenii au un respect comun unul pentru celălalt. Nu se umilesc sau se denigrează reciproc și oferă sprijin și securitate.

Partenerii își apreciază reciproc timpul și opiniile ca și cum le apreciază pe ale lor. Își protejează intimitatea reciprocă și nu se folosesc de celălalt pe post de ajutor angajat pentru a curăța în mod constant apartamentul sau pentru a găti mâncare. Când respectul începe să se erodeze într-o relație, este un drum lung și dureros să îl reconstruiești – daunele sunt mult mai ușor de făcut decât de anulat.

Răbdare

Este dificil să ai răbdare tot timpul. Factori precum lipsa somnului, stresul sau problemele de sănătate ne fac să fim mai agitați în diferite momente ale vieții noastre – asta face parte din a fi om.

Însă partenerii care au o relație sănătoasă și iubitoare sunt conștienți când celălalt are o zi proastă sau nu este în cea mai bună perioadă și încearcă să aibă răbdare.

Atunci când partenerii nu au răbdare, se creează o situație în care fiecare își numără greșelile, fiecare stă și se gândește la ce a mai făcut “rău” celălalt, ceea ce duce la acumularea de resentimente. Abilitatea noastră de a ne adapta la fluxurile și refluxurile stărilor de spirit ale unui partener în viața de zi cu zi, în mod rezonabil, ne poate aduce în schimb un sentiment de a fi iubit necondiționat.

Individualitate și limite

Relațiile sănătoase sunt cel mai bine descrise ca fiind interdependente.

Interdependența înseamnă că vă bazați unul pe celalalt pentru sprijin reciproc, dar vă păstrați în continuare identitatea ca individ unic.

Cu alte cuvinte, relația voastră este echilibrată. Știi că ai aprobarea și dragostea partenerului, dar stima ta de sine nu depinde de ele. Deși sunteți acolo unul pentru celălalt, nu depindeți unul de celălalt pentru a vă satisface toate nevoile.

Aveți în continuare prieteni și conexiuni în afara relației și petreceți timp urmărindu-vă propriile interese și hobby-uri.

Semne ale unei relații nesănătoase

Ar fi ideal dacă am fi cu toții capabili să recunoaștem semnele unei relații nesănătoase. Adevărul este că poate fi greu să renunți la cineva pe care îl iubești. Adesea ne concentrăm asupra binelui și refuzăm să vedem ceea ce este evident pentru toți ceilalți: relația este nesănătoasă. Există anumite comportamente pe care le putem urmări pentru a ne da seama:

Critica: există o diferență între onestitate și critică. Când partenerul tău este sincer, te vei simți în continuare respectat și apreciat, deoarece feedback-ul sau este constructiv. Critica se întâmplă atunci când partenerul are remarci acide asupra lucrurilor mărunte, cum ar fi hainele tale sau distracțiile preferate, și care te fac să te simți inferior.
Comportamentul de control: Dacă partenerul tău te presează să-ți schimbi aspectul, să renunți la activitățile pe care le iubești sau să nu te mai vezi cu prietenii sau familia, acestea sunt semnale clare de alarmă. Nevoia de a împărtăși fiecare gând sau detaliu al zilei tale sau de a fi mereu cu tine sunt semne mai subtile de control al comportamentului.
Distanța: relațiile sănătoase sunt atât emoționale, cât și fizice. Dacă tu sau partenerul tău nu mai sunteți interesați de a avea momente de intimitate, este timpul să reaprindeți pasiunea.
Lipsa soluționării conflictelor: uneori este mai bine să lăsăm de la noi în anumite dezbateri în care este vorba de lucruri minore. Dar dacă îngropați întotdeauna conflictul sau vă certați în mod constant fără să vedeți nicio îmbunătățire, relația voastră poate avea de suferit.

Anumite semne, cum ar fi abuzul fizic sau emoțional, sunt întotdeauna indicatori că trebuie să părăsesti relația imediat. În caz contrar, relațiile sănătoase pot fi reaprinse adesea cu angajamentul și devotamentul ambilor parteneri.

Când să cauți ajutor?

Toate relațiile trec și prin momente critice. Certuri legate de bani, provocări legate de creșterea copiilor și alte diferențe pot crea toate urcușuri și coborâșuri într-o relație pe termen lung. Chiar dacă tu și partenerul aveți o relație sănătoasă de cele mai multe ori, uneori pot apărea probleme care ar putea necesita ajutor profesional.

Dacă simți că relația ta ar putea beneficia de ajutor extern, sunt aici pentru voi. Sunt psihoterapeut integrativ de 10 ani și m-am specializat în terapia de cuplu. Unul dintre obiectivele mele în terapia de cuplu este să lucram împreuna pentru a învața cum să comunicăm eficient cu partenerul, pentru a construi încredere și intimitate durabile.

Este important de știut că nu poți forța pe cineva să-și schimbe comportamentul decât dacă dorește. Dacă partenerul tău nu este interesat sau nu dorește să meargă la terapie de cuplu, poți merge pe cont propriu și te poți concentra asupra propriilor nevoi și bunăstare. Lucrează la evoluția ta în afara relației și ia în considerare încheierea acesteia dacă în cele din urmă se dovedește a fi nesănătoasă.

Sursa foto: pixabay.com

Psihoterapeut Cristian Munteanu

Licențiat în psihologie la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, este specialist în Psihoterapie Integrativă, curentul Erskine, și magister în Psihodiagnoza Cognitivă și Consiliere Psihologică.

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button