Psihoterapie Integrativa

Ce trebuie sa stii inainte de a apela la un psiholog online?

Există câteva lucruri pe care este bine să le avem în vedere înainte de a alege la ce psiholog online să apelam.
Cuprins

Cred că putem fi cu toții de acord că, de când cu pandemia, am simțit multe emoții negative care ne-au tulburat viețile. De la teamă, tristețe, frustrare, la anxietate și chiar depresie, le-am avut pe toate. Iar perioada care vine cu încă o rundă de restricții, nu pare să fie prea încurajatoare.

În acest context, ședințele la un psiholog online par a fi o gură de aer proaspăt. Totodată, pe măsură ce stigmatul din jurul sănătății mintale începe să se schimbe, mulți oameni încep să conștientizeze importanța îngrijirii sănătății mintale pentru a avea o viață sănătoasă și productivă.

Cu doar un click online, putem găsi o mulțime de aplicații, site-uri sau platforme prin care putem avea acces la astfel de specialiști. Însă, există câteva lucruri pe care este bine să le avem în vedere înainte de a alege la ce psiholog online să apelam.

În primul rând…

Ce face un psiholog online?

Un psiholog online nu este diferit de un psiholog la care mergi într-un cabinet individual. Singura diferență o constituie modul de desfășurare al ședințelor care se întâmplă online prin intermediul unei platforme web, al telefonului sau al unei aplicații.

Psihologii online au o diplomă în psihologie, precum și pregătirea profesională și abilitățile necesare pentru a ajuta pe cineva să facă față provocărilor vieții și problemelor de sănătate mintală. După ani de facultate și de formare sub supravegherea unui îndrumător, psihologii devin autorizați pentru a diagnostica clienții și pentru a determina cea mai bună formă de tratament.

Psihologii online pot trata multe afecțiuni de sănătate mintală, inclusiv:

  • Depresie
  • Anxietate
  • Managementul stresului
  • Probleme de relaționare
  • Tulburări de alimentație
  • Depășirea situațiilor stresante
  • Decesul unui persoane dragi

Pentru a stabili un plan de tratament, un psiholog online îți poate cere să faci anumite teste și evaluări pe care le va folosi pentru a diagnostica o afecțiune sau pentru a afla mai multe despre modul în care gândești, simți și te comporți. Apoi, va determina un plan de tratament pe baza unor tehnici deja studiate și dovedite pentru a te ajuta să îți rezolvi problemele cu care te confrunți.

De ce aleg oamenii să facă ședințe de psihoterapie online?

Ședințele cu un psiholog online oferă multe avantaje, mai ales pentru cei care se afla în orașe cu restricții impuse de pandemie.

1. Sunt mai convenabile

Nu trebuie să mai pierzi ore în trafic pentru a ajunge la cabinet. Doar suni sau te autentifici în aplicație și poți discuta direct cu psihologul de oriunde dorești.

2. Ai mai multă flexibilitate

Pentru că nu mai ești nevoit să pierzi timp în trafic, îți poți programa ședințele la orele care se potrivesc programului tău. În plus, mulți psihoterapeuți sunt dispuși să lucreze dimineața devreme, seara târziu, sau chiar în weekend.

3. Poți avea acces la profesioniști mai buni

Poate fi mult mai simplu să discuți cu un psiholog online instruit care nu se află în aceeași localitate cu tine sau care are cabinetul la distanță.

4. Este mai comod să comunici așa

Pentru unele persoane, care sunt mai familiarizate cu tehnologia, este mult mai comod să comunice astfel. Tot mai mulți oameni folosesc aplicații web, participă la cursuri online sau evenimente, de unde și această lejeritate de a împărtăși mai ușor detalii intime atunci când discută cu cineva online.

Ce trebuie să știi dacă vrei să faci ședințe cu un psiholog online?

În ciuda beneficiilor nenumărate pe care ședințele de psihoterapie online ți le pot oferi, este bine să ai în vedere anumite aspecte.

  • Setează-ți obiectivele
    Înainte de a merge la psihoterapie online, întreabă-te ce așteptări ai de la aceasta, care sunt aspectele la care vrei să lucrezi cu psihologul, de câte ori pe lună vrei să intri online cu psihologul sau ce buget ești dispus să aloci.
  • Discuția inițială
    În cadrul unei discuții preliminare, întreabă psihoterapeutul ales tot ce ai nevoie să știi pentru a înțelege cum funcționează o ședință cu acesta și dacă se pliază nevoilor și așteptărilor tale.
  • Este terapeutul autorizat? Toți psihologii trebuie să fie autorizați de statul român. Cere numărul de autorizație de la Colegiul Psihologilor din România și verifică online dacă acea autorizație este valabilă pentru a fi sigur că lucrezi cu o persoană care este calificată în a trata afecțiunile mintale.
  • Anumite afecțiuni nu pot fi tratate online – Studiile au arătat că persoanele care au gânduri de suicid sau care suferă de psihoză nu ar trebui să facă ședințe de psihoterapie online.

Cât costă o ședință de psihoterapie și cum se face plata – La discuția inițială, este indicat să discuți detaliile legate de plată. Află care este tariful/oră perceput de psihoterapeut, durata ședințelor, dar și modul în care trebui să faci plata.

În funcție de câteva aspecte, costul poate varia de la un psiholog la altul. De exemplu, nivelul de experiență este un factor care justifică un preț mai ridicat pentru psihologii mai avansați.

La ce să fii atent după ce ai ales un psiholog online?

  • Vorbește psihologul pe înțelesul tău?

Limbajul este foarte important în procesul de vindecare. Observă dacă în cadrul ședințelor înțelegi ceea ce psihologul vrea să îți transmită. Se întâmplă uneori ca, unii psihoterapeuți să vorbească în termeni prea științifici, iar informația să nu ajungă la client.

În acest caz, ar fi util să îi comunici psihologului tău că modul său de lucru nu te ajută prea mult.

  • Respectă psihologul normele profesionale?

Analizează cum decurge ședința. Tu ești personajul principal în această poveste și trebuie să ai parte de un mediu de încredere și profesional. 

Dacă discuția se îndreaptă mai mult spre realizările psihologului, înseamnă că obiectivul psihoterapiei nu va fi îndeplinit, iar tu nu îți vei putea vindeca rănile.

Ce tipuri de psihoterapie poți face cu un psiholog online?

Din multitudinea de terapii pentru sănătate mentală disponibile, acestea au fost clasate în topul celor eficiente în variantaă online:

  • Terapia cognitiv-comportamentală

Relația dintre gânduri, emoții și comportamente este în centrul atenției în cadrul acestui tip de psihoterapie. Ideea ce stă la baza terapiei cognitiv-comportamentale este ca gândurile despre o anumită situație ne afectează atât emoțional cât și fizic.

  • Terapia psihodinamică

Dinamica relației dintre psiholog și pacient are o importanță crescută pentru psihoterapia psihodinamică. În cadrul acesteia se pune accent pe explorarea proceselor inconștiente care influențează comportamentul.

  • Terapia centrată pe persoană

Această abordare presupune un dialog între client și psiholog, unde, psihologul are o atitudine pasivă, adică nu judecă sentimente și nu oferă sugestii sau soluții, ci doar ascultă confesiunile clientul ajutându-l să-și clarifice sentimentele.

  • Hipnoza

Hipnoza implică direcționarea oamenilor într-o stare de transă sau de concentrare profundă asupra propriei persoane. Într-o astfel de stare, o persoană poate fi mai receptivă la sugestiile date de psiholog.

Este eficient să mergi la un psiholog online?

În ultimii ani, tot mai multe studii au analizat eficiența ședințelor de psihoterapie online în tratarea anumitor afecțiuni mintale. Câteva exemple:

Depresie

O echipă de cercetători a comparat eficacitatea terapiei față în față pentru depresie cu psihoterapia online. Participanții la studiu au beneficiat de ședințe online, dar și de consultații prin SMS. În ceea ce privește rezultatele terapiei, se pare că nu au existat diferențe între cele două grupuri. Studiul complet poate fi regăsit aici: Internet-based versus face-to-face cognitive-behavioral intervention for depression: A randomized controlled non-inferiority trial

Depresie, anxietate și stres

Mai mulți oameni au participat în cadrul unui program prin care li s-a oferit consiliere prin mesaje text timp de 6 săptămâni. Analizele preliminare au constatat că simptomele participanților de stres, anxietate, depresie și stres psihologic general au fost reduse semnificativ după terapia online. Mai multe detalii despre studiu poți găsi aici Mobile mental health: Review of the emerging field and proof of concept study

Atacuri de panică

Timp de 6 luni, 104 pacienți care sufereau de atacuri de panică au primit tratament online. Rezultatele studiului arată că, psihoterapia online este la fel de eficientă pentru persoanele care suferă de atacuri de panica că și cea în persoană. Studiul poate fi consultat aici Internet-versus group-administered cognitive behaviour therapy for panic disorder în a psychiatric setting: a randomised trial

Concluzii

Un psiholog online poate oferi tratament și suport pentru persoanele care suferă de diverse afecțiuni de sănătate mintală. Un astfel de specialist este calificat, instruit și autorizat în domeniul psihologiei și are capacitatea de a te ajuta să faci față provocărilor vieții. Deși nu există nicio diferență distinctă între un psiholog online și cel pe care îl vizitezi la cabinet, este crucial să găsești un specialist bun pentru a facilita vindecarea și atingerea obiectivelor pe care ți le-ai propus.

Sursa foto: pexels.com

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button