Medicina integrativaTerapii alternative si complementare

Yoga

Programele de antrenament se schimbă odată cu vremurile. Însă, yoga a rămas în atenția oamenilor de-a lungul timpului. Se spune că yoga există de mai bine de 5000 de ani.
Cuprins

Programele de antrenament se schimbă odată cu vremurile. Însă, yoga a rămas în atenția oamenilor de-a lungul timpului. Se spune că yoga există de mai bine de 5000 de ani.

Yoga este o practică a minții și a corpului. Diverse stiluri de yoga combină posturi fizice, tehnici de respirație și meditație sau relaxare.

Există mai multe tipuri de yoga și multe discipline în cadrul practicii.

Acest articol explorează istoria, filozofia, beneficiile pentru sănătate și diferite tipuri de yoga.

Ce este yoga?

Yoga este în esență o disciplină spirituală bazată pe o știință extrem de subtilă, care se concentrează pe aducerea armoniei între minte și corp.

Practica presupune activitate fizică cu impact redus, posturi (numite asane), tehnici de respirație (pranayama), relaxare și meditație. Majoritatea oamenilor sunt familiarizați cu pozițiile fizice sau pozițiile yoga, dar nu știu că yoga implică mult mai mult de atât.

Cuvântul „Yoga” este derivat din rădăcina sanscrită „Yuj”, care înseamnă „a se uni” sau „a juca” sau „a uni”.

Conform scripturilor yoghine, practica yoga duce la unirea conștiinței individuale cu cea a conștiinței universale, indicând o armonie perfectă între minte și corp, Om și natură. Potrivit oamenilor de știință moderni, totul în univers este doar o manifestare a aceluiași firmament cuantic. Cine experimentează această unicitate a existenței este numit yoghin, după ce a atins o stare de libertate denumită mukti, nirvana sau moksha.

Istoria yoga

Yoga provine din India antică și este considerată unul dintre cele mai longevive sisteme filosofice din lume. Unii cercetători au estimat că yoga are o vechime de peste 5.000 de ani; artefacte care detaliază posturile de yoga au fost găsite în India datând din anii 3000 î.Hr.

Yoga nu aderă la nicio religie, sistem de credință sau comunitate anume; a fost întotdeauna abordată ca o practică destinată pentru a obține bunăstarea interioară. Oricine practică yoga cu implicare poate profita de beneficiile sale, indiferent de credință, etnie sau cultură.

Tipuri de yoga

Yoga este un termen vast, care se întinde pe fiecare aspect al existenței umane pentru a promova sănătatea și bunăstarea individuală și socială. De-a lungul timpului practicile de yoga s-au dezvoltat în numeroase combinații, pe măsură ce fiecare generație de profesori a descoperit și a evoluat într-o multitudine de direcții, de aici și „stilurile”. Unii se bazează pe elementele filozofice și spirituale selectate, în timp ce altele sunt puternic influențate de anatomie și mișcare din abordările terapeutice occidentale.

Hatha Yoga
Hatha yoga este cel mai practicat stil de yoga. Acesta se concentrează pe alinierea corectă a fiecărei zone articulare pentru o stabilitate maximă, astfel încât pozițiile să poată fi susținute. Aspectul izometric întărește și tonifică mușchii și țesuturile articulare. Totodată, activează și sistemul limfatic, ceea ce are un efect detoxifiant asupra sistemului vascular. Practicanții de Hatha yoga folosesc adesea accesorii personale portabile, cum ar fi un covor de yoga sau o curea, pentru a-și îmbunătăți pozițiile.

Nivel de dificultate: Potrivit pentru toate nivelurile

Iyengar Yoga
Iyengar Yoga folosește elemente de recuzită, cum ar fi suporturi, mobilier special conceput pentru terapie sau pături. Suporturile constrâng ușor și în mod repetat corpul pentru o aliniere optimă. Accentul este pus pe alinierea precisă în poziție, menținerea poziției și dezvoltarea rezistentei și a flexibilității. Iyengar Yoga are și o natură terapeutică. Persoanele cu forță excepțională practică uneori yoga Iyengar pentru a-și depăși problemele musculare.

Nivel de dificultate: Potrivit pentru toate nivelurile

Ashtanga Yoga
Ashtanga Yoga este o practică ce implică repetiția unei serii de poziții atent construite pentru a dezvolta forță, flexibilitate și agilitate. Acest stil nu ia în considerare recuzita, însa este recomandat pentru a fi practicat zilnic intens. Ashtanga Yoga mizează pe ideea că corpul va excela cu suficientă practică dedicată și prin voința minții. Ashtanga Yoga este văzuta ca o rutină solicitantă, cu calități atletice.

Nivel de dificultate: Potrivit pentru nivel avansat

Viniyoga
Viniyoga este o abordare personalizată a yoga. Poate fi văzuta ca asemănătoare cu antrenamentul personal, deoarece este personalizată pentru a se potrivi nevoilor individului, ținând cont de vârsta, sexul, forma fizică, sănătatea mintală și ocupația. Obiectivul său principal este de a asista indivizii să își construiască practicile și să-și valorifice potențialul. Viniyoga este o abordare tradițională și include cântatul, pranayama și meditația. Viniyoga îi ajuta pe practicanți să gestioneze și să trăiască cu orice provocări personale cu care se pot confrunta, cum ar fi, de exemplu, să trăiască cu o boală gravă.

Nivel: deosebit de potrivită pentru cei care trăiesc cu probleme de sănătate provocatoare

Vinyasa Yoga (Flow Yoga)
În Vinyasa Yoga, practicantul trece printr-o serie de poziții, care curg una după alta. Practica are un efect meditativ, dar face parte, de asemenea, dintr-o rutină cardio energică și grațioasă.

Nivel de dificultate: Potrivit pentru toate nivelurile

Hot Yoga
Hot Yoga se desfășoară în camere încălzite. Temperaturile de până la 42 de grade, ajută la flexibilitate și detoxifiere. Mulți se gândesc că datorită temperaturilor mari acest tip de yoga poate duce la pierderea imediată în greutate. Însă cel mai probabil acesta este un rezultat al deshidratării.

Nivel de dificultate: Potrivit pentru toate nivelurile

Acroyoga
Acroyoga este influențata de acrobație și gimnastică și necesită un corp atletic sau un corp și o minte cu potențial atletic. Indiferent dacă ai sau nu abilitățile unui gimnast de elită sau al unui acrobat expert, vei putea dobândi bazele acestui stil, care ar trebui să îți permită să îți împingi corpul și capacitățile fizice la noi limite.

Nivel de dificultate: Potrivit pentru toate nivelurile

Pranayama
Pranayama combină cuvintele „Prana”, în traducere „forța vieții” și „Ayama”, care înseamnă „a alungi sau a lucra la ea”. Respirația și tehnicile de respirație joacă un rol esențial în menținerea și reglarea „Pranei” tale. Acestea te ajuta să îți îmbunătățești atenția, bunăstarea emoțională și sănătatea mintală. Modul în care percepem lucrurile și sănătatea noastră mentală pot fi puternic influențate de tehnicile noastre de respirație.

Nivel de dificultate: Potrivit pentru toate nivelurile

Cum funcționează yoga?

Oamenii de știință încă nu au reușit să determine cu exactitate cum funcționează yoga pentru o sănătate bună. Unii spun că reduce stresul ca și alte terapii alternative si complementare pentru minte-corp, iar alții cred că yoga determină eliberarea de endorfine, analgezice naturale și alte substanțe chimice din creier. Studiile arată că yoga poate reduce ritmul cardiac și tensiunea arterială, crește relaxarea musculară și crește capacitatea de respirație.

Toate tipurile de yoga menționate mai sus au la baza trei elemente: respirație, exerciții fizice (asana sau posturi) și meditație. Aceste trei tehnici îmbunătățesc sănătatea în mai multe moduri:

Respiraţie. În yoga, respirația este cunoscută sub numele de pranayama. Pranayama crește fluxul sanguin și reduce consumul de oxigen. Acest lucru aduce mai mult oxigen în creier și îmbunătățește modul în care corpul tău folosește oxigenul. Exercițiile de respirație pot crește, de asemenea, volumul de aer pe care îl atragi în plămâni. Mai mult aer în plămâni te poate ajuta să fii mai atent și mai concentrat.
Asane (posturi). Printr-un antrenament ușor până la intens, acestea te ajuta să îți crești forța, flexibilitatea și echilibrul.
Meditaţie. Calmează mintea și provoacă relaxare atât fizică, cât și emoțională, ceea ce ajută la reducerea tensiunii arteriale, a durerii cronice, a anxietății și a nivelului de colesterol.

Cum decurge o clasă obișnuită de yoga?

Majoritatea oamenilor învață yoga urmând o clasă de grup cu un instructor experimentat. Însă, există și varianta de a participa la sesiuni individuale. Aceste sesiuni individuale costă mai mult.

O clasă de yoga durează de obicei între 45 și 90 de minute și începe cu exerciții de încălzire. Apoi se continuă cu o serie ghidată de posturi de yoga concepute pentru a întinde și tonifia toate zonele corpului și se încheie cu o relaxare profundă sau meditație. Pe tot parcursul orei, profesorul te va ajuta cu controlul respirației și alinierea corectă a corpului.

Instructorul tău te va încuraja să practici și acasă pentru a profita la maximum de yoga.

Beneficiile yoga

Yoga îmbunătățește condiția fizică, scade tensiunea arterială, promovează relaxarea și încrederea în sine și reduce stresul și anxietatea. Persoanele care practică yoga tind să aibă o mai bună coordonare, postură, flexibilitate, amploare în mișcare, concentrare, somn și digestie.

Yoga este o terapie complementară care a fost utilizată împreună cu medicina convențională pentru a ajuta la tratarea unei game largi de probleme de sănătate, dar nu vindecă nicio boală.

Studiile arată că yoga poate ajuta la ameliorarea următoarelor afecțiuni:

  • Anxietate și stres
  • Artrită, atât osteoartrită, cât și artrită reumatoidă
  • Astm [1]
  • Cancerul, ca terapie complementară pentru reducerea stresului și întărirea sistemului imunitar. Un studiu efectuat pe 68 de persoane cu cancer mamar a constatat că cei care practicau yoga aveau mai puțină anxietate și depresie în comparație cu cei care nu făceau acest lucru. Chiar și daunele în ADN cauzate de radioterapie au fost puțin mai mici în grupul de yoga comparativ cu grupul de control. [2]
  • Dureri de spate de lungă durată[3]
  • Depresie
  • Diabet[4]
  • Dependență
  • Boala Parkinson
  • Epilepsie
  • Boli de inimă, prin scăderea nivelului de colesterol, scăderea tensiunii arteriale, scăderea stresului și reducerea frecvenței durerilor în piept (atunci când este combinată cu o dietă sănătoasă)[5]
  • Tensiune arterială crescută
  • Probleme hormonale
  • Sindromul colonului iritabil
  • Boli pulmonare
  • Sarcină
  • Migrene
  • Probleme de somn în rândul persoanelor în vârstă

În plus, posturile de yoga care întind și întăresc articulațiile din partea superioară a corpului pot îmbunătăți forța de strângere și pot reduce durerea la persoanele cu sindrom de tunel carpian.

Precauții

Unii oameni pot face febră musculară până când corpul lor se obișnuiește cu diferite posturi. La fel ca în cazul oricărei activități fizice, yoga poate provoca leziuni dacă nu este realizată corect. De aceea, este important să practici yoga cu un profesor instruit.

Consultă medicul înainte de a încerca yoga dacă suferi de tensiune arterială crescută, boli de inimă, artrită sau o leziune recentă a spatelui. În aceste situații este recomandat să alegi una dintre formele mai blânde de yoga.

Este recomandat ca femeile însărcinate să evite anumite posturi. Sunt disponibile cursuri speciale pentru mame în devenire. Discută cu medicul dacă unele poziții îți cauzează dureri de cap, crampe musculare, amețeli sau dureri severe la nivelul spatelui, picioarelor sau articulațiilor.

Instructorii de yoga nu sunt medici! Doar tu și medicul tău puteți decide, în funcție de starea ta de sănătate, dacă o anumită postură de yoga este prea dură sau dacă te poate răni. Dacă simți că o postură ți-ar putea provoca o leziune, NU o face sau roagă instructorul să o modifice pentru tine.

Studii

  1. Breathing techniques – Adjunctive treatment modalities for asthma? A systematic review – https://www.researchgate.net/publication/12464474_Breathing_techniques_-_Adjunctive_treatment_modalities_for_asthma_A_systematic_review
  2. Effects of an Integrated Yoga Program in Modulating Psychological Stress and Radiation-Induced Genotoxic Stress in Breast Cancer Patients Undergoing Radiotherapy – https://www.semanticscholar.org/paper/Effects-of-an-Integrated-Yoga-Program-in-Modulating-Banerjee-Vadiraj/3dc619075e5ba5fe206b1fac4702d4686eaca37d cancer
  3. Yoga for Chronic Low Back Pain – https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/0003-4819-155-9-201111010-00003
  4. Importance of yoga in diabetes and dyslipidemia – https://www.msjonline.org/index.php/ijrms/article/view/1164
  5. EFFECT OF YOGA ON CARDIOVASCULAR SYSTEM IN SUBJECTS ABOVE 40 YEARS – https://www.ijpp.com/IJPP%20archives/2003_47_2/202-206.pdf
  6. Effect of Mindfulness Meditation on Perceived Stress Scores and Autonomic Function Tests of Pregnant Indian Women – https://www.jcdr.net/article_fulltext.asp?id=7679

Sursa foto: freepik.com

 

Andreea Costache

Pasionata de sanatate si calatorii.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button