Psihoterapie Integrativa

Psihoterapie online

Am început să țin ședințe de Psihoterapie online încă din primii ani de la specializare.
Cuprins

Am început să țin ședințe de psihoterapie online încă din primii ani de la specializare. Au existat pacienți care m-au rugat să facem terapie online deoarece sufereau de anumite afecțiuni, nu se puteau deplasa sau erau la mare distanță (Canada, SUA, Europa). Însă, odată cu pandemia și cu restricțiile de circulație impuse numărul ședințelor desfășurate online a crescut foarte mult.

Sunt Psihoterapeut “de meserie”, și în ultimii 10 ani, prin cabinetul meu din București, au trecut zeci de cupluri și persoane care căutau răspunsuri la problemele lor.

La prima ședință de psihoterapie online am la fel de curios ca și interlocutorul meu. Mai ales că în acele vremuri, viața noastră se desfășura mai puțin în online decât acum. Era prima dată când nu mă aflam față în față cu pacientul, când nu puteam să îi observ în detaliu reacțiile, când nu puteam să mă conectez la energia lui pentru a-l ajuta.

Mi-am pus aceleași întrebări pe care probabil ni le punem cu toții atunci când încercam ceva nou: Oare o să mă descurc cu Viber-ul (“strabunicul Zoom-ului”)? Oare o să reușesc să îmi desfășor terapia cum trebuie? Ce fac dacă îmi pică internetul?

Sigur că, pe măsură ce timpul a trecut și am început să țin din ce în mai multe ședințe online, întrebările au dispărut și doza de incredere a crescut foarte mult.

Fără îndoială, în vremurile pe care le trăim acest mod de consiliere este mai mult decât binevenit. Având în vedere că a trecut ceva timp de când îmi desfășor activitatea și în acest mod, aș putea spune că am deja o listă cu cele mai importante avantaje și dezavantaje. M-am decis să le scriu în acest articol pentru că m-am gândit că ar putea fi utile pentru pacienții care caută să apeleze la astfel de servicii.

În primul rând, cum decurge o sesiune de psihoterapie online?

Te poți conecta cu un psihoterapeut autorizat printr-un apel telefonic, video sau prin SMS.

Psihoterapeutul te va contacta la ora stabilită.

S-ar putea să te simți un pic ciudat să vezi brusc un străin care apare pe ecran. Este absolut normal! În timpul întâlnirilor față în față, ai fi avut timp să te întâlnesti cu terapeutul, să vă salutați în sala de așteptare, să urcați în camera desemnată terapiei și să vă faceți comozi. Această experiență este diferită online, deoarece amândoi vă aflați instantaneu față în față. Însă, terapeutul tău este familiarizat cu aceste reacții și te va ajuta să te simți în largul tău.

Un aspect foarte important atunci când te întâlnești cu psihologul online este să găsești un loc cât mai comod și liniștit în care să stai. Așa cum atunci când mergi la cabinet spațiul este, de regulă, primitor și relaxant, așa trebuie să fie și locul de unde intenționezi să te conectezi. De asemenea, ar fi bine să îți închizi telefonul sau alte gadgeturi și să ai la îndemână un pahar cu apă.

Este esențial să știi că nu există o modalitate corectă sau greșită de a-ți spune povestea vieții tale. Unii oameni preferă să înceapă cu începutul și să-și parcurgă viața cronologic. Alții preferă să înceapă cu cea mai apăsătoare problemă din prezent și să meargă apoi în trecut pentru a vedea de unde a debutat. Există multe modalități diferite de a aborda problemele tale și toate sunt în regulă!

Există câteva lucruri pe care psihologul online ar putea dori să le cunoască în primele sesiuni. Aceste informații îl vor ajuta să găsească cele mai bune moduri de a lucra cu tine.

Istoricul familiei tale.
Situația ta actuală, inclusiv relațiile importante, munca sau școala și obiceiuri zilnice.
Care sunt simptomele cu care te confrunți: de cât timp le ai și informații despre momentul apariției lor.
Experiențe anterioare pe care le-ai avut la psihoterapie: dacă a existat cineva în experiența ta anterioară care a fost deosebit de util sau nu.

Mulți psihoterapeuți vor vedea primele sesiuni de terapie ca pe o perioadă de evaluare. Scopul lor este de a vă cunoaște mai bine și de a vedea dacă sunteți potriviți.

Poate unul dintre cei mai important factori care contribuie la succesul psihoterapiei online este cât de confortabil te simți cu terapeutul și dacă rezonezi cu el.

O sesiune durează de obicei 60 de minute, dar ar fi bine după să îți iei un pic de timp pentru a medita la lucrurile discutate.

Ce probleme de sănătate mintală pot fi tratate la psiholog online?

Există mai multe probleme de sănătate mintală care pot fi abordate prin intermediul psihoterapiei online cu un profesionist autorizat. De exemplu:

1) Probleme de relație

Multe cupluri caută să meargă la terapie de cuplu pentru a-și rezolva problemele. Terapeuții de cuplu îi pot ajuta să depășească provocări comune care apar în relație, cum ar fi problemele de intimitate, lipsa comunicării și a încrederii.

2) Diverse afecțiuni mintale

Terapia online îi poate ajuta pe cei care prezintă simptome ale unor boli mintale. Depresia, anxietatea și tulburările alimentare sunt doar câteva exemple.

Psihologul online te va ajuta să gestionezi simptomele specifice și să te îndrepti spre recuperare. Acesta ar putea folosi tehnici din psihoterapia integrativa și din alte terapii, în funcție de nevoile tale specifice.

3) Pierderea unei persoane apropiate

O altă provocare nefericită pe care mulți o întâlnesc în viața lor este pierderea unui prieten apropiat sau a unui membru al familiei. O astfel de pierdere poate avea un impact profund. Dar această durere poate fi depășită cu ajutorul unui psiholog online.

După ce ai pierdut un prieten sau un membru al familiei, s-ar putea să te simți deprimat, supărat sau plin de regrete. Psihoterapeutul tău te va ajuta să treci peste emoțiile specifice.

4) Provocări ale copiilor și adolescenților

Atât terapia pentru copii, cât și consilierea pentru adolescenți, pot fi susținute și online. Tinerii se confruntă cu provocări unice, cum ar fi bullyingul, problemele de comportament și de învățare.
De asemenea, experimentează provocări cu care se confruntă și adulții, cum ar fi stresul, pierderea cuiva drag, schimbări majore în viață și traume. Psihoterapeuții pentru copii au abilitățile și experiența de a-i ajuta.

5) Stresul și emoțiile dificile

Un motiv obișnuit pentru care oamenii caută să apeleze la psihoterapie online este stresul. Terapeuții își pot ajuta clienții să înțeleagă și să gestioneze factorii de stres specifici. Mulți oameni caută, de asemenea, ajutor pentru a-și controla mai bine emoțiile dificile, cum ar fi furia și durerea.

Psihoterapeuții online sunt capabili să-și ajute clienții să abordeze numeroase probleme de sănătate mintală, inclusiv provocările comune de mai sus. Dacă ai o suferință mintală sau emoționala, poți găsi ajutorul și îndrumarea potrivite prin psihoterapie online.

Studii despre psihoterapia online

Depresie

Cercetători din Germania și Elveția au comparat eficacitatea psihoterapiei online pentru tratarea depresiei față de psihoterapia față în față. În cadrul studiului, mai mulți psihologi online au răspuns prin mesaje text participanților sau i-au asistat pe aceștia oferindu-le terapie cognitiv-comportamentală online. Rezultatele terapiei online s-au dovedit a fi similare cu cele ale psihoterapiei față în față. Aici poți găsi detalii despre studiu: Internet-based versus face-to-face cognitive-behavioral intervention for depression: A randomized controlled non-inferiority trial

Depresie, anxietate și stres

În cadrul unui program, mai mulți terapeuți au oferit terapie cognitiv-comportamentală prin mesaje text unui grup de pacienți. Simptomele de depresie, anxietate și stres s-au redus semnificativ după cele 6 săptămâni de participare la acest program. Detalii despre acest program pot fi găsite aici: Mobile mental health: Review of the emerging field and proof of concept study

Atacul de panică

Un alt studiu a evaluat eficacitatea terapiei față în față în comparație cu un program ghidat de terapie cognitiv-comportamentală online (compus din tehnici precum restructurarea cognitivă și terapia expunerii). Pacienții din ambele grupuri au prezentat o îmbunătățire semnificativă a simptomelor atacurilor de panică. Mai mult detalii despre studiu poți găsi aici: Internet-versus group-administered cognitive behaviour therapy for panic disorder in a psychiatric setting: a randomised trial

Care sunt avantajele psihoterapiei online?

  • Economisești timp – În terapia tradițională experiența a rămas relativ neschimbată de la începutul psihoterapiei (sfârșitul anilor 1800). Ajungi într-o locație, iei un loc pe canapea și vorbești cu psihologul despre problemele tale. După aceea pleci și revii peste câteva zile sau o săptămână. Dacă ar fi să calculăm timpul pe care îl petreci în trafic plus cât durează terapia în sine, de multe ori ajungi să pierzi chiar și 3 ore din zi doar pentru asta. Pe când online, timpul alocat este fix cât ține terapia, adică 1 oră.
  • Ai flexibilitate în programare – Dacă înainte eram condiționați să ne deplasăm la cabinet pentru terapie, acum o putem face de oriunde, ceea ce ne permite să fim mai flexibili cu programul. Astfel, avem mai multă libertate și putem face programări dimineața, după-amiaza, noaptea, și chiar în weekend.
  • Comunici într-un mod în care te simți comod – Pentru unele persoane poate fi chiar mai eficientă psihoterapia online. Pe lângă faptul că se afla într-un loc familiar în care se simt comod, nici nu mai resimt presiunea de a povesti în fața cuiva problemele lor personale. Dacă îți dorești, spre exemplu, să ai o ședință online în care să bei un ceai sau sa stai imbracat lejer pe fotoliu sau chiar in varful patului, e alegerea ta! Tu decizi!

Care sunt dezavantajele psihoterapiei online?

  • Problemele tehnologice pot constitui o barieră – Inconsecvența semnalului de Internet sau erorile cu platforma de video chat sunt probabil cele mai întâlnite probleme. Pe lângă mai pot apărea abandonul apelului, ecranul “înghețat” sau blocat, probleme cu accesarea chat-urilor, ce nu sunt tocmai favorabile pentru desfășurarea terapiei.
  • Pentru unele persoane nu este potrivită – Există persoane care suferă de diferite afecțiuni (cum ar fi psihoza sau tendința de suicid) pentru care astfel de terapie nu este indicată.
  • Unele persoane se pot promova ca fiind psihologi/psihoterapeuți fără a fi autorizati – Este indicat, mai ales dacă nu ai întâlnit niciodată persoana respectivă, să te asiguri că dispune de acreditare în domeniu.

Cât costă ședințele la psiholog online?

La fel ca și ședințele de psihoterapie față în față, prețurile variază în funcție de experiența psihoterapeutului. O ședință de 60 de minute cu un psihoterapeut online, poate costa de la 100 de Lei până la 300 de Lei. Chiar dacă nu te mai deplasezi la cabinet, prețul per ședință online este de regulă același cu prețul pentru ședința în persoană deoarece plătești, cum am scris și mai sus, pentru knowhow-ul psihoterapeutului și nu pentru locație. Prin urmare, poți să te aștepți să plătești mai mult dacă alegi să lucrezi cu un psihoterapeut de renume din București, decât dacă alegi să lucrezi cu un proaspăt absolvent al Facultății de Psihologie.

Este psihoterapia online mai bună decât psihoterapia față în față?

Răspunsul la această întrebare depinde foarte mult de percepțiile fiecărui individ. Având în vedere vremurile pe care le trăim și presiunea pe care o resimțim din exterior, poate fi chiar indicat să ne vedem mai mult online, decât să nu ne vedem deloc.

Din experiența mea, cele mai bune rezultate le-am avut în cabinet, față în față cu pacientul. Însă, timpurile se schimbă și noi ne schimbăm odată cu ele, iar invingatori sunt cei care reusesc sa se adapteze.

Dacă te-ai decis să apelezi la un psiholog online, acesta este un pas important pentru tine!

Îți pot fi alături!

Fă o programare!

Sursa foto: freepik.com

Psihoterapeut Cristian Munteanu

Licențiat în psihologie la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, este specialist în Psihoterapie Integrativă, curentul Erskine, și magister în Psihodiagnoza Cognitivă și Consiliere Psihologică.

Articole asemănătoare

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button