Medicina integrativaVitamine

Vitamina B1

Tiamina
Cuprins

Vitamina B1, numită și tiamină, ajută organismul să transforme alimentele (carbohidrații) în combustibil (glucoză), pe care organismul îl folosește pentru a produce energie.

Tiamina face parte din complexul de vitamine B, care ajută organismul să metabolizeze grăsimile și proteinele. Vitaminele din complexul B sunt necesare pentru:

  • ficat
  • piele
  • păr
  • ochi
  • sistemul nervos
  • creier

Toate vitaminele B sunt solubile în apă, ceea ce înseamnă că organismul nu le stochează.

La fel ca alte vitamine din complexul B, tiamina este uneori numită și vitamina „anti-stres”, deoarece poate întări sistemul imunitar și poate îmbunătăți capacitatea organismului de a rezista condițiilor stresante. Se numește B1 pentru că a fost prima vitamină B descoperită.

Vitamina B1 beneficii

Stimulează producția de energie

La fel ca celelalte vitamine B, tiamina este un jucător cheie în producerea de energie din carbohidrați și grăsimi dietetice.

Datorită rolului central al vitaminei B1 în metabolismul energetic, deficiența acestui nutrient afectează aproape orice funcție importantă din organism. S-a raportat că deficitul sever și prelungit de vitamina B1 – rar în România – afectează sistemul nervos, inima și funcția digestivă.

Oferă suport pentru sistemul nervos

Creierul este unul dintre cele mai înfometate organe din corpul uman. Ca atare, nu ar trebui să fie o surpriză să vezi că deficitul de vitamina B1 duce de obicei la probleme ale sistemului nervos.

Pe lângă rolul său în producția de energie, vitamina B1 joacă un rol cheie în structura și integritatea celulelor creierului. Dacă deficiența este foarte avansată sau apare într-o perioadă critică de dezvoltare a creierului, deteriorarea poate fi destul de severă.

În ce alimente se găsește vitamina B1?

De regulă, leguminoasele și legumele sunt cele mai bogate surse de vitamina B1. Nucile și semințele pot fi, de asemenea, o sursă de vitamina B1. Mai jos sunt câteva exemple de alimente bogate în vitamina B1.

Alimente bogate în Vitamina B1
Alimente Porție Vitamina B1 (mg)
Cereale pentru micul dejun cu germeni de grâu (prăjite, simple) 1 cană 1.8
Cotlete de porc 1 bucată (170 g) 1.1
Somon 1 bucată (170 g) 0.6
Semințe de in 1 lingură (30 g) 0.5
Fasole albă 1 cană 0.4
Mazăre 1 cană (gătită) 0.4
Tofu 1 bucată (170 g) 0.4
Orez integral 1 cană 0.4
Dovleac buttercup 1 cană (gătită) 0.3
Sparanghel 1 cană (gătită) 0.3
Scoici 85 g 0.3
Orez alb, cu bob lung, îmbogățit (gătit) 1 cană 0.2
Pâine albă, îmbogățită 1 felie 0.2
Nuci pecan 30 g 0.2
Tiamina dispare atunci când alimentele sunt gătite la temperatură foarte ridicată sau într-un timp îndelungat. În plus, se scurge în apa în care se fierb sau se înmoaie alimentele. De aceea, este bine ca acea apă să nu se scurgă. De asemenea, tiamina poate fi îndepărtată în timpul procesării alimentelor, cum ar fi pâinea sau orezul. Acesta este și motivul pentru care tiamina este îmbogățită sau adăugată înapoi la multe pâini, cereale și alte produse de panificație care au fost supuse prelucrării.

Doza zilnică recomandată de vitamina B1

Toate țesuturile corpului au nevoie de tiamină pentru a funcționa corect. Majoritatea oamenilor primesc suficientă tiamină din alimente. Anumite afecțiuni medicale și practici dietetice pot anula absorbția tiaminei de către organism. Acest lucru poate duce la deficiență. În aceste cazuri, pot fi necesare suplimente. Discută cu medicul tău înainte de a lua orice supliment cu Vitamina B1. Este esențial să te asiguri că ai echilibrul corect de vitamine B în corpul tău.

Doza zilnică recomandată pentru bărbații cu vârsta de peste 19 ani este de 1,2 mg pe zi, iar pentru femeile din aceeași gamă de vârstă de 1,1 mg pe zi. Pentru femeile însărcinate și care alăptează, cantitatea crește la 1,4 mg pe zi.

Cum se manifestă deficiența de Vitamina B1 în organism?

Se întâmplă rar ca cineva să aibă o deficiență de Vitamina B1, întrucât dozele zilnice recomandate sunt asigurate, de obicei, prin dietă. Însă, alcoolicii, persoanele cu boala Crohn, anorexicii și cei supuși dializei renale pot fi deficienți. Simptomele deficitului de tiamină sunt:

  • Durere de cap
  • Greaţă
  • Oboseală
  • Iritabilitate
  • Depresie
  • Disconfort abdominal

Persoanele cu deficit de tiamină au, de asemenea, probleme cu digestia glucidelor. Acest lucru permite unei substanțe numite acid piruvic să se acumuleze în sânge, provocând o pierdere a vigilenței mentale, dificultăți de respirație și leziuni cardiace, o boală cunoscută sub numele de beriberi.

Un alt efect al deficienței grave de tiamină observat adesea în cazul abuzului de alcool este sindromul Wernicke-Korsakoff care poate provoca confuzie, pierderea coordonării musculare și neuropatie periferică.

Ambele tipuri de deficiențe sunt, de asemenea, observate cu afecțiuni gastro-intestinale compromise, cum ar fi boala celiacă sau chirurgia bariatrică sau cele cu HIV / SIDA. Tratamentul constă în suplimente cu doze mari sau injecții prin venă, împreună cu o dietă echilibrată.

Contraindicații

Este puțin probabil să atingi un nivel toxic de tiamină numai din surse alimentare. Însă, Administrația pentru Alimente și Medicamente din SUA (FDA) avertizează asupra utilizării suplimentelor.

Aceștia îndeamnă oamenii să se adreseze furnizorului de servicii medicale înainte de a utiliza suplimente cu sau ca înlocuitor pentru alimente și fac apel la public să solicite sfatul unui medic despre cum să-și îmbunătățească sănătatea, mai degrabă decât să se autodiagnosticeze.

Cu ce medicamente poate interacționa?

Dacă iei în prezent oricare dintre următoarele medicamente, este indicat să discuți cu medicul tău înainte de a consuma Vitamina B1.

Digoxină: Studiile de laborator sugerează că digoxina, un medicament utilizat pentru tratarea afecțiunilor cardiace, poate reduce capacitatea celulelor cardiace de a absorbi și utiliza vitamina B1.

Medicamente Diuretice : Diureticele, în special furosemidul (Lasix), poate reduce nivelurile de vitamină B1 din organism. Este posibil ca și alte diuretice să aibă același efect. Dacă iei un diuretic, discută cu medicul tău dacă ai nevoie de un supliment de tiamină.

Fenitoină: Există dovezi care sugerează că unele persoane care iau fenitoină au niveluri mai scăzute de tiamină în sânge, ceea ce poate contribui la efectele secundare ale medicamentului. Cu toate acestea, acest lucru nu este valabil pentru toți oamenii care iau fenitoină. Dacă iei fenitoină, discută cu medicul tău dacă ai nevoie de un supliment de tiamină.

Referințe

Top 10 Foods Highest in Thiamin (Vitamin B1) – https://www.myfooddata.com/articles/thiamin-b1-foods.php

Thiamin – Vitamin B1 – https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamin-b1/

Thiamin – https://lpi.oregonstate.edu/mic/vitamins/thiamin

Furosemide and digoxin inhibit thiamine uptake in cardiac cells – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9851552/

Sursa foto: https://www.phlabs.com/alcohol-related-dementia

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button