fbpx
Psihoterapie Integrativa
Articole în trend

Sfaturi din terapia de cuplu: nevoi emoționale importante în relație

Toată lumea are nevoi emoționale. Când vorbim despre terapie de cuplu, fiecare terapeut poate să identifice care sunt acele nevoi care trebuie satisfăcute.

Toată lumea are nevoi emoționale. Când vorbim despre terapie de cuplu, fiecare terapeut poate să identifice care sunt acele nevoi care trebuie satisfăcute.

Nevoile umane de bază, cum ar fi apa, aerul, hrana și adăpostul, sunt importante pentru supraviețuire. Împlinirea lor îți garantează că faptul că vei rămâne în viață, dar este nevoie de mai mult pentru a da un sens vieții.

Alte aspecte ale vieții umane, precum compania, afecțiunea, siguranța sau aprecierea nu se pot vedea, dar sunt la fel de valoroase. Același lucru este valabil și pentru nevoia de a te simți auzit sau apreciat.

Într-o relație, puterea legăturii dintre parteneri poate fi modificată radical dacă amândoi au nevoile emoționale împlinite.

Deși fiecare relație este diferită, aceste 10 nevoi emoționale sunt un bun punct de plecare pentru a te gândi dacă tu și partenerul tău obțineți, fiecare, ceea ce aveți nevoie din relație.

1. Afecțiune

Majoritatea relațiilor implică diferite tipuri de afecțiune:

  • Atingeri, mângâieri
  • Intimitate
  • Cuvinte de iubire
  • Gesturi afectuoase.
  • Afecțiunea vă ajută să vă întăriți legătura și să deveniți mai apropiați.

Nu toată lumea arată afecțiune în același mod, dar partenerii se obișnuiesc, în general, cu abordările unice ale celuilalt pentru a-și îndeplini această nevoie.

Cineva care nu spune prea des „te iubesc” ar putea să-și arate respectul prin acțiunile sale, de exemplu.

Dacă nivelul de afecțiune din relația ta se schimbă brusc, cel mai probabil vei începe să-ți faci griji. Multe probleme de relație provin dintr-o lipsă de afecțiune și este greu de înțeles de ce un partener, cândva afectuos, pare îndepărtat sau evită atingerea.

Dacă partenerul tău pare mai puțin afectuos decât de obicei, o conversație este un bun început. Amintește-ți că nu ai de unde să știi ce este în mintea celuilalt fără să întrebi.

Ce ar recomanda un terapeut specializat în terapie de cuplu? Evident, comunicarea.

O posibilă abordare ar putea fi:

„Am observat o oarecare distanță în ultima vreme. Când nu ne putem conecta prin atingere, mă simt singură. Mă întreb dacă există o altă modalitate prin care ne-am putea conecta, cum ar fi discutând, dacă nu simți nevoia de afecțiune fizică chiar acum.”

2. Acceptare

Să știi că partenerul tău te acceptă așa cum ești, poate ajuta la crearea unui sentiment de apartenență la relație.

Totuși, acceptarea nu înseamnă doar atât. Înseamnă, de asemenea, să simți că te potrivesti cu partenerul și că faci parte din viața lui.

Acest sentiment de apartenență poate crește atunci când:

  • Te prezintă familiei și prietenilor
  • Planificați activități pe care să le faceți împreună
  • Împărtășiți vise și obiective pentru viitor
  • Vă cereți sfaturi pentru o decizie importantă.

Dacă nu te simți acceptată, s-ar putea să ai impresia că ești marginalizată. Ceea ce, nu este ideal și confortabil într-o relație.

Unii oameni nu se deschid ușor, ar putea avea, de asemenea, și alte motive pentru a nu te include în anumite părți ale vieții lor. Cu toate acestea, a simți că nu aparți relației îți poate crea dificultăți în a te vedea în ea pe termen lung.

Din perspectiva unui specialist în terapie de cuplu, relația ar putea avea de întâmpinat obstacole dacă acest aspect nu este lămurit de ambele părți.

Iată o strategie de încercat:

Dacă nu ai făcut-o deja, invită-ți partenerul să-ți cunoască prietenii și familia. Deschide o conversație despre cum ai vrea să tu fii implicată în viața lui.

3. Validare

Chiar și cei mai apropiați parteneri nu au întotdeauna opinii asemănătoare, iar asta este absolut în regulă. Când nu ești complet de acord cu celălalt, totuși, vrei să știi că îți sunt auzite părerile și ești înțeleasă.

Potrivit unei cercetări, cele mai multe cupluri consideră că este important să opereze pe aceeași lungime de undă. Când partenerul tău nu reușește să-ți înțeleagă perspectiva complet, s-ar putea să te simți neînțeleasă.

Dacă îți sunt respinse în totalitate sentimentele, te va încerca impresia că ești ignorată sau nerespectată. În ședințele de terapie de cuplu, prioritar este să se facă înțelese in totalitate ambele părți, iar discuția să decurgă într-un mod constructiv.

Te-ai gândit la această abordare?
„Nu m-am simțit ascultată în ultima vreme, atunci când aduc în discuție probleme importante. Am putea găsi un moment pentru a avea o conversație serioasă, când amândoi ne putem asculta fără alte distrageri?”

4. Autonomie

Pe măsură ce relația capătă contur, partenerii încep adesea să împărtășească interese, activități și alte aspecte ale vieții de zi cu zi. S-ar putea să observați că deveniți tot mai mult o unitate pe măsură ce vă apropiați.

Dar, oricât de puternică devine relația ta, este esențial să-ți menții sentimentul de sine.

Deși s-ar putea să aveți o mulțime de lucruri în comun, sunteți doi indivizi, cu obiective, hobby-uri, prieteni și valori unice – și acesta este un lucru bun.

Sfatul unui terapeut care practică terapie de cuplu ar fi ca, dacă identitatea ta a început să se estompeze în cuplu, fă un pas înapoi pentru a examina situația.

Acest amestec de sine are loc în mod natural pe măsură ce te apropii de celălalt, dar devine toxic atunci când crezi că trebuie să devii mai asemănătoare cu celălalt pentru ca relația să aibă succes.

În realitate, este un lucru extraordinar să fie menținute interesele individuale, deoarece ele pot alimenta curiozitatea unuia față de celălalt, întărind relația și făcând-o mai distractivă.

Dacă nu mai ești sigură de ce este al tău, alocă-ți ceva timp pentru a te reconecta cu prietenii sau a reîncepe un vechi hobby.

5. Siguranță

Niciun tip de terapie de cuplu nu ar putea funcționa dacă o relație nu ar fi definită de siguranță, însă acest termen poate avea mai multe înțelesuri.

Cum te poți simți în siguranță în relația ta, în general:

  • Știi că îți sunt respectate limitele
  • Te simți în siguranță să îți împărtășești sentimentele
  • Te simți în siguranță având un contact fizic cu partenerul
  • Partenerul îți sprijină alegerile.

Stabilirea unor limite clare vă poate ajuta să vă sporiți sentimentul de siguranță:
„Nu îmi place când strigi la mine, așa că nu voi răspunde dacă ridici vocea.”

Dacă partenerul tău devine abuziv, caută sprijin adecvat. Abuzul fizic este adesea ușor de recunoscut, dar abuzul emoțional te poate induce în eroare.

6. Încredere

Încrederea și siguranța merg adesea mână în mână. Este greu să te simți în siguranță fizic sau emoțional cu cineva în care nu poți avea încredere. Când ai încredere în cineva, știi că el are grijă de tine și de el însuși în același timp.

Unul dintre principiile de bază pe care se formează o relație, așa cum spun terapeuții specializați în terapie de cuplu, este încrederea.

Dacă începi să te îndoiești de partener, încearcă să aduci în discuție comportamente specifice, cum ar fi comunicarea deficitară. Acest lucru vă ajută să ajungeți în profunzimea a ceea ce se întâmplă, în timp ce satisfaceti nevoia de comunicare.

În general, încrederea nu apare imediat. O cultivi în ​​timp, dar o poți și pierde într-o clipă. Încrederea distrusă poate fi uneori reparată, dar acest lucru necesită efort din partea ambilor parteneri și, adesea, sprijin din partea unui terapeut.

Fi directă cu privire la modul în care vei gestiona încălcările încrederii în relație. Deși răspunsul tău specific poate varia în funcție de contextul unei anumite situații, probabil că ai o idee despre comportamentele pe care nu le poți accepta, cum ar fi infidelitatea sau minciuna.

Nu ai motive să te simți vinovată că ai făcut cunoscute partenerului aceste lucruri.

7. Empatie

A avea empatie înseamnă să te poți pune în locul celuilalt. Această abilitate este esențială pentru relațiile romantice, deoarece îi ajută pe oameni să se înțeleagă și să construiască legături mai profunde.

Într-o ședința de terapie de cuplu apar o multitudine de situații delicate atunci când un cuplu pune pe masă o problemă.

Să spunem că a uitat de ziua ta de naștere. Te simți supărată și rănită. După 5 ani împreună, cum a putut? Tu nu ai uitat niciodată de ziua lui de naștere.

Dar, după valul inițial de dezamăgire și furie, începi să te gândești și la partea lui. A avut o zi plină la locul de muncă sau cea mai mare parte a energiei lui emoționale a mers în planificarea unui proiect important pentru el.

Cu toate astea în minte, este de înțeles cum s-a întâmplat să uite complet de ziua ta de naștere. Știi că nu a fost cu intenție și, cu toate acestea, știi că se simt groaznic.

Înțelegerea situației te ajută să accepți ceea ce s-a întâmplat și să îi oferi compasiune și iertare, ceea ce vă poate aduce mai aproape. În caz contrar se poate ajunge la o ceartă sau alte lucruri care vă vor îndepărta.

8. Prioritizare

Este destul de normal să vrei ca partenerul tău să te trateze ca pe o prioritate. Vrei să știi că ești prima și că, după ce își îndeplinește propriile nevoi, ale tale sunt următoarele.

Desigur, majoritatea oamenilor au câteva (sau mai multe) relații semnificative in viața lor. Din când în când, altcineva, in afara de tine, ar putea părea ca se afla pe primul loc, cum ar fi un prieten care trece printr-o criză sau un membru al familiei care se confruntă cu o perioadă dificilă.

În general, totuși, dacă nu te simți ca o prioritate în viața lui, probabil ai un sentiment că nu te prețuiește.

O conversație poate ajuta, așa cum recomanda adesea terapeuții care practica terapie de cuplu. În primul rând, menționează de ce nu te simți prioritizată – încearcă o afirmație blândă, pentru a evita să suni ca un judecător.

Poate că nu îți răspunde la mesaje atunci când vrei, sau reprogramează în mod constant întâlnirea.

Sugerează o posibilă soluție, cum ar fi să răspundă la mesaje într-un anumit interval, în fiecare seară.

9. Conexiune

Este în regulă să nu facem totul împreună. De fapt, menținerea unor interese și prieteni separați pot fi benefice pentru sănătatea mintală individuală, precum și pentru sănătatea relației tale.

Sigur că vrei să fii conectată cu celălalt în același timp. Asta este de înțeles. Pentru ce sunt relațiile, dacă nu să îți împarți bucuriile și tristețile vieții?

Fără conexiune, te poți simți singură chiar și atunci când petreceți majoritatea timpului împreună. Poate părea că sunteți doar două persoane care se întâmplă să împartă o locuință sau să petreacă timp împreună uneori.

Iată vestea bună: dacă vă lipsește sentimentul de conexiune, este complet posibil să vă reconectați și să vă implicați din nou.

Câteva sfaturi utile care sunt sugerate și în ședințele de terapie de cuplu:

  • Pune întrebări despre un aspect al vieții lui de zi cu zi la care nu te-ai gândit niciodată până acum.
  • Sugerează o activitate nouă pe care să o încercați împreună.
  • Ieși din rutina ta obișnuită făcând o excursie de o zi sau de weekend.
  • Povestiți despre amintiri dragi din copilărie.

10. Spațiu

Conexiunea este importantă, însă și spațiul personal joacă rolul său în relație.

Spațiul într-o relație înseamnă că amândoi aveți libertatea de a face ceea ce doriți, atunci când doriți. Te simți susținută, dar știi că poți face propriile tale alegeri.

De asemenea, înseamnă să vă bucurați în continuare de puțină intimitate. Această intimitate poate însemna spații separate pentru lucru sau relaxare acasă, dar înseamnă și intimitate emoțională.

A fi sincer nu înseamnă că trebuie să împărtășiți fiecare gând care vă trece prin minte. Dacă ceva ti-a dat bătăi de cap, de exemplu, obținerea unui spațiu personal fizic și emoțional te poate ajuta să rezolvi aceste gânduri într-un mod sănătos și să eviți un conflict cu partenerul tău.

Când vine vorba de spațiu, a cere ceea ce ai nevoie este esențial.

Nu este vreo magie, cu siguranță o poți face și tu:

  • Îți faci puțin timp pentru tine în fiecare zi
  • Creezi un spațiu privat pentru tine acasă, fie că este o cameră separată sau un mic colț
  • Petreci timp afară.

Câteva lucruri de reținut

Înainte de a aborda unele nevoi emoționale cheie într-o relație, este important să luăm în considerare câteva lucruri.

Nevoile emoționale nu sunt bătute în cuie

S-ar putea să ai nevoi diferite de-a lungul vieții, ele se pot oricând schimba, chiar și în cadrul aceleiași relații.

Acest lucru s-ar putea întâmpla pe măsură ce înveți mai multe despre tine prin dezvoltarea personală sau dezvoltarea prin terapie de cuplu.

Este perfect normal să te adaptezi în timp, chiar și să descoperi nevoi pe care nu le-ai gândit niciodată până acum. Experiența dintr-o relație anterioară s-ar putea să te fi învățat cât de importantă este comunicarea, de exemplu.

Oamenii pot avea nevoi diferite

Din nou, nevoile emoționale variază de la o persoană la alta. Unii oameni ar putea aprecia apartenența în detrimentul contactului fizic sau încrederea în detrimentul conexiunii, de exemplu.

Deși tu acorzi prioritate anumitor aspecte, cum ar fi atenția și conexiunea, partenerul tău ar putea acorda mai multă importanță confidențialității și independenței.

Acest lucru nu înseamnă că relația voastră este condamnată, dar poate fi necesar să depuneți un efort suplimentar pentru a comunica nevoile și a discuta modalități de a fi valorificate nevoile fiecăruia.

Nimeni nu trebuie să vă satisfacă nevoile

Nevoile emoționale joacă un rol important în satisfacția relației. Dacă sunt împlinite, s-ar putea să te simți mulțumită, entuziasmată sau bucuroasă. Pe de altă parte, atunci când nu sunt îndeplinite, s-ar putea să te simți rănită sau confuză.

Acestea fiind spuse, partenerul tău nu are responsabilitatea de a-ți satisface toate nevoile.
Unele nevoi, cum ar fi încrederea și comunicarea, afectează succesul relației. Fără încredere și deschidere, relațiile nu funcționează de obicei pe termen lung.

Dar uneori nu este posibil ca totul sa fie roz. Chiar și în cadrul unei relații romantice, este esențial să explorezi alte și căi de a-ți satisface nevoile, fie singură, fie prin relații semnificative cu ceilalți.

Concluzii

După cum probabil ai observat, satisfacerea nevoilor implică, de obicei, unele soluții de colaborare. Și de ce depinde colaborarea? Comunicare bună.

Discutând despre nevoile tale cu partenerul este, de obicei, cel mai bun mijloc pentru a consolida o relație sănătoasă. Dacă nu puteți comunica, probabil că nu veți putea explora împreună nevoile fiecăruia.

Poate părea greu să schimbi o întreaga mentalitate la început. Terapia de cuplu poate oferi un spațiu sigur, fără prejudecăți, pentru a începe să vorbiți despre lucrurile care vă nemulțumesc în cuplu.

Sursa foto: freepik.com

Bacescu Adnana

Mă găsești printre cărți.

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Back to top button