Medicina integrativaSuplimenteVitamine

Riboflavina – Vitamina B2

Vitamina B2, numită și riboflavină, este una dintre cele 8 vitamine B.
Cuprins

Vitamina B2, numită și riboflavină, este una dintre cele 8 vitamine B.

Toate vitaminele B ajută organismul să transforme alimentele (carbohidrații) în combustibil (glucoză), care este folosit pentru a produce energie.

Aceste vitamine B, adesea denumite vitamine din complexul B, ajută organismul să metabolizeze grăsimile și proteinele.

Vitamina B2 beneficii

Oamenii trebuie să consume vitamina B2 în fiecare zi, deoarece organismul poate stoca doar cantități mici, iar rezervele scad rapid.

Pe lângă producerea de energie pentru organism, riboflavina funcționează ca un antioxidant, luptând împotriva particulelor dăunătoare din organism, cunoscute sub numele de radicali liberi. Radicalii liberi pot deteriora celulele și ADN-ul și pot contribui la procesul de îmbătrânire, precum și la dezvoltarea unor boli, cum ar fi bolile de inimă și cancerul. Antioxidanții, cum ar fi riboflavina, pot combate radicalii liberi și pot ajuta la prevenirea unora dintre efectele negative pe care le cauzează.

Alături de vitamina A, vitamina B este esențială pentru:

  • Menținerea membranelor mucoase din sistemul digestiv
  • Menținerea unui ficat sănătos
  • Conversia triptofanului în niacină, un aminoacid
  • Menținerea sănătății ochilor, nervilor, mușchilor și a pielii
  • Absorbirea și activarea fierului, acidului folic și vitaminelor B1, B3 și B6
  • Producerea de hormoni de către glandele suprarenale
  • Prevenirea dezvoltării cataractei
  • Dezvoltarea fetală, în special în zonele în care deficitul de vitamine este frecvent

Unele cercetări au descoperit că la copiii cu autism, suplimentele de vitamine B2, B6 și magneziu par să reducă nivelul acizilor organici anormali din urină.

Alimente bogate în Vitamina B2

Multe alimente conțin în mod natural sau sunt îmbogățite cu riboflavină, deci este, în general, ușor să obții necesarul zilnic de vitamina B2 prin dietă. Aceste alimente sunt unele dintre cele mai bune surse de riboflavină:

Alimente bogate în Vitamina B2
Alimente Porție Vitamina B2 (mg)
Ficat de vită 85 g 3
Iaurt natural 1 cană 0.6
Somon 100 g 0.5
Ciuperci 100 g (gătite) 0.5
Tofu 100 g 0.4
Lapte 1 cană 0.4
Spanac 1 cană (gătit) 0.4
Migdale 30 g 0.3
Rosii uscate 1 cană 0.3
Cotlete de porc 100 g 0.3
Ouă 1 bucata 0.2
Quinoa 1 cană 0.2
Brânză Feta 30 g 0.2

 

Doza zilnică recomandată de Vitamina B2

La fel ca în cazul tuturor medicamentelor, consultă un medic înainte de a lua suplimente de riboflavină sau de a le administra unui copil.

Recomandările zilnice pentru riboflavina dietetică sunt după cum urmează.

Copii

Sugari, naștere până la 6 luni: 0,3 mg
Sugari, 7-12 luni: 0,4 mg
Copii, 1-3 ani: 0,5 mg
Copii, 4-8 ani: 0,6 mg
Copii, 9-13 ani: 0,9 mg
Băieți, 14-18 ani: 1,3 mg
Fete, 14-18 ani: 1 mg

Adulți

Bărbați < 19 ani: 1,3 mg
Femei < 19 ani: 1,1 mg
Femei gravide: 1,4 mg
Femeile care alăptează: 1,6 mg

Cum se manifestă lipsa de Vitamina B2 în organism?

Deficiențele de riboflavină sunt foarte rare. Afecțiuni ale tiroidei pot crește riscul unei deficiențe. Un deficit de riboflavină apare cel mai adesea concomitent cu alte deficiențe de nutrienți, mai ales la persoanele subnutrite. Simptomele pot include:

  • Buze crăpate
  • Durere de gât
  • Umflarea gurii și a gâtului
  • Limba umflată (glosită)
  • Pierderea parului
  • Erupții cutanate
  • Anemie
  • Ochii roșii cu mâncărimi
  • Cataractă în cazuri severe

Grupuri cu risc mai mare de deficiență:

Vegani / vegetarieni datorită unui aport mai mic sau excluderii complete a produselor lactate și a cărnii.
Femeile gravide, în special cele care consumă puține lactate (intoleranță la lactoză) sau carne, din cauza nevoilor crescute de nutrienți.

Precauții

Suplimentele alimentare pot cauza reacții adverse și interacționa cu diverse medicamente. De aceea, ar trebui să iei suplimente alimentare numai la recomandarea unui medic.

Riboflavina este în general considerată sigură, chiar și în doze mari.

Riboflavina nu pare să provoace efecte secundare grave. Dozele foarte mari pot provoca:

  • Mâncărime
  • Amorţeală
  • Senzații de arsură sau înțepături
  • Urină galbenă sau portocalie
  • Sensibilitate la lumină

A lua suplimente cu oricare dintre vitaminele B pentru o perioadă lungă de timp poate duce la un dezechilibru al altor vitamine B importante.

Cu ce medicamente poate interacționa?

Dacă iei în prezent oricare dintre următoarele medicamente, nu ar trebui să consumi suplimente de vitamina B2 fără să discuți mai întâi cu medicul.

Medicamente anticolinergice: medicii folosesc medicamente anticolinergice pentru a trata o varietate de afecțiuni, inclusiv spasmele gastrointestinale, astmul, depresia și tulburările de mișcare. Aceste medicamente pot face dificilă absorbția riboflavinei de către organism.

Tetraciclină: Riboflavina interferează cu absorbția și eficacitatea antibioticului, tetraciclina. Toate suplimentele cu complex de vitamina B acționează în acest fel. Ar trebui să iei riboflavină la un moment diferit în timpul zilei decât atunci când iei tetraciclină.

Antidepresive triciclice: antidepresivele triciclice pot reduce nivelurile de riboflavină din organism.
Acestea includ:

  • Imipramină (Tofranil)
  • Desimpramină (Norpramin)
  • Amitriptilină (Elavil)
  • Nortriptilină (Pamelor)

Medicamente antipsihotice: Medicamentele antipsihotice numite fenotiazine (cum ar fi clorpromazina sau torazina) pot reduce nivelul riboflavinei.

Doxorubicină: Riboflavina interferează cu doxorubicina, un medicament utilizat pentru tratamentul anumitor tipuri de cancer. De asemenea, doxorubicina poate epuiza nivelurile de riboflavină din organism. Medicul te va informa dacă trebuie sau nu să iei un supliment cu riboflavină.

Metotrexat: Acest medicament este utilizat pentru tratarea cancerului și a bolilor autoimune, cum ar fi artrita reumatoidă. Metotrexatul poate interfera cu modul în care organismul folosește riboflavina.

Fenitoină (Dilantin): Acest medicament utilizat pentru a controla convulsiile, poate afecta nivelul riboflavinei din organism.

Probenecid: acest medicament utilizat pentru gută poate reduce absorbția riboflavinei din tractul digestiv și poate crește cantitatea eliminată în urină.

Diuretice tiazidice: Diureticele care aparțin unei clase cunoscute sub numele de tiazide, cum ar fi hidroclorotiazida, pot duce la pierderea unei cantități mai mare de riboflavină în urină.

Sursa foto: https://www.eufic.org/en/vitamins-and-minerals/article/riboflavin-vitamin-b2-foods-functions-how-much-do-you-need-more

Andreea Costache

Pasionata de sanatate si calatorii.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button