Psihoterapie Integrativa

Terapie online pentru tratarea anxietatii

Este normal să te simți anxios din când în când. Dar când frica și îngrijorarea sunt stări constante în viața ta de zi cu zi, atunci anxietatea și-a pus amprenta asupra ta.
Cuprins

Ți s-a spus să stai acasă. Brusc a trebuit să-ți dai seama cum să lucrezi de la distanță, deși nu ai făcut asta niciodată. Cu tine poate sunt copiii, care își doresc atenție constantă.

De fiecare dată când te uiți la știri, sentimentele de panică și spaimă te copleșesc. Te chinui să dormi. Nu poți să te concentrezi. Viața pare grea, cu adevărat grea.

Dar există și o parte bună!

Dacă ești aici, probabil ți-ai dat seama că ceva nu este în regula. Aproape 1 din 2 români suferă de anxietate și depresie ca urmare a efectelor sociale ale pandemiei[1]. Din acest motiv, tot mai mulți caută ajutor online.

În acest articol voi povesti despre psihoterapia online și cât de eficientă este pentru tratarea anxietății. Voi încerca să răspund la cele mai comune întrebări, iar dacă ai nelămuriri nu ezita să îmi scrii.

În primul rând, ce este anxietatea?

Este normal să te simți anxios din când în când. Dar când frica și îngrijorarea sunt stări constante în viața ta de zi cu zi, atunci anxietatea și-a pus amprenta asupra ta. În plus, față de simptomele emoționale, cum ar fi anticiparea întotdeauna a celor mai grave evenimente, senzația de neliniște tot timpul sau îngrijorarea constantă, anxietatea poate avea, de asemenea, o mulțime de simptome fizice, printre care:

  • bătăi puternice ale inimii
  • palme transpirate
  • senzație de greață
  • dureri de cap
  • senzație de oboseală

Anxietatea este răspunsul antic și înnăscut al corpului nostru la situații stresante, cum ar fi atacul de către un animal sau o persoană agresivă. Deși nu putem opri anxietatea în totalitate, deoarece este un răspuns natural, putem prelua controlul vieții noastre, astfel încât anxietatea să nu împiedice funcționarea noastră zilnică.

Ce este Terapia online?

psihoterapie online
Sursa: pexels.com

Așa cum sugerează și numele, psihoterapia online se desfășoară complet online, prin intermediul unui dispozitiv conectat la internet.

Modul în care decurge o ședință de terapie online depinde de tine și de psihologul ales. În general, discuțiile au loc prin apeluri video, uneori telefonice sau prin mesaje. Astfel de servicii pot fi accesate prin intermediul unui computer sau laptop, dar și direct de pe telefonul mobil, o opțiune din ce în ce mai populară.

Este mai eficientă terapia online pentru anxietate decât cea față în față?

Cercetările actuale au indicat că terapia online sau „teleterapia” este la fel de eficientă în tratarea anxietății și a altor afecțiuni de sănătate mintală precum terapia tradițională. Acest studiu[2] a analizat 62 de pacienți care au făcut ședințe de terapie online și a măsurat satisfacția lor după o lună de tratament, utilizând un sondaj SF-12.

Clienții chestionați au arătat îmbunătățiri semnificative la mai multe aspecte care țin de sănătatea mintală. 93% dintre clienți au simțit că pot „prezenta aceleași informații ca și față în față”, iar 96% dintre clienți au fost „mulțumiți de ședința lor”. 85% dintre clienți s-au simțit „confortabil în a vorbi” cu un terapeut online.

Pentru mulți, a vedea un terapeut față în față este ideal. Cu toate acestea, foarte puține lucruri din viața noastră sunt acum ideale. Terapia online te poate ajuta să scapi de stările de anxietate până când te simți confortabil sau în siguranță să te vezi cu terapeutul față în față.

Cel mai bine este să încerci să creezi un mediu care să imite cât mai mult posibil interacțiunile față în față. Ia-ți câteva momente înainte de ședință pentru a te pregăti și a te simți confortabil. Eventual, fă-ti o cană de ceai sau de cafea și așează-te pe canapea sau în fotoliu.

Ce este Psihoterapia Integrativa?

psihoterapie integrativa online
Sursa: https://www.freepik.com/free-photo/woman-being-online-meeting_10625330.htm

Psihoterapia Integrativa este o formă progresivă de psihoterapie care combină diferite instrumente terapeutice și abordări pentru a se potrivi nevoilor individuale ale pacientului.

Având o înțelegere a dezvoltării umane normale, un terapeut integrativ modifică tratamentele standard pentru a completa lacunele de dezvoltare care afectează fiecare pacient în moduri diferite. Prin combinarea elementelor extrase din diferite școli de teorie și cercetarea psihologică, Psihoterapia integrativă devine o abordare mai flexibilă și mai completă de tratament decât formele mai tradiționale, singulare de psihoterapie. [3]

Tratarea tulburărilor de anxietate prin Psihoterapie Integrativa online

Fie că suferi de atacuri de panică, de gânduri obsesive sau de griji neîncetate, este important să știi că nu trebuie să trăiești cu anxietate și frică.

Tratamentul poate ajuta și, pentru multe probleme de anxietate, terapia este adesea cea mai eficientă opțiune. Acest lucru se datorează faptului că, Psihoterapia Integrativă, spre deosebire de medicația pentru anxietate, tratează mai mult decât simptomele problemei. Psihoterapia Integrativă te poate ajuta să:

  • descoperi cauzele care stau la baza îngrijorărilor și temerilor
  • înveti cum să te relaxezi
  • privești situațiile în moduri noi, mai puțin înspăimântătoare
  • dezvolți abilități mai bune de gestionare și rezolvare a problemelor.

Psihoterapia Integrativă îți oferă instrumentele pentru a depăși anxietatea și te învață cum să le folosiți.
Tulburările de anxietate diferă, astfel încât terapia trebuie adaptată la simptomele și diagnosticul tău. Dacă suferi de tulburare obsesiv-compulsivă (TOC), de exemplu, tratamentul tău va fi diferit de cel al cuiva care are nevoie de ajutor pentru atacurile de anxietate. Durata terapiei va depinde, de asemenea, de tipul și severitatea tulburărilor de anxietate. Cu toate acestea, multe terapii de anxietate sunt relativ pe termen scurt. Potrivit Asociației Psihologice Americane, mulți oameni experimentează îmbunătățiri semnificative în decurs de 8 până la 10 ședințe de terapie.[4]

Care sunt beneficiile Psihoterapiei integrative online?

Terapia online oferă unele beneficii în comparație cu ședințele față în față:

  • Persoanele din zonele rurale sau cele cărora le este dificil să se deplaseze pot avea acces mai ușor
  • Orele de programare sunt mai flexibile
  • Pentru unele persoane poate fi mai ușor să dezvăluie informații private atunci când nu se afla față în față cu terapeutul
  • Pacienții nu trebuie să își mai facă griji că vor fi văzuți de cineva în cabinetul unui psiholog
  • Pentru pacienții care suferă de anxietate socială, interacțiunea online poate fi mai potrivită

Referințe

  1. Efectele măsurilor anti-Covid. Experții anticipează o pandemie de tulburări mentale în rândul tinerilor. În România pare a fi început deja – https://www.profit.ro/stiri/social/efectele-masurilor-anti-covid-expertii-anticipeaza-o-pandemie-de-tulburari-mentale-in-randul-tinerilor-in-romania-pare-a-fi-inceput-deja-19982675
  2. Client acceptability and quality of life – telepsychiatry compared to in-person consultation https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1258/135763306777889028
  3. Integrative Therapy – https://www.psychologytoday.com/gb/therapy-types/integrative-therapy
  4. Recognition of Psychotherapy Effectiveness – https://www.apa.org/about/policy/resolution-psychotherapy

Sursa foto: freepik.com

Psihoterapeut Cristian Munteanu

Licențiat în psihologie la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, este specialist în Psihoterapie Integrativă, curentul Erskine, și magister în Psihodiagnoza Cognitivă și Consiliere Psihologică.

Articole asemănătoare

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button