fbpx
Medicina integrativaTerapii alternative si complementare

Sofrologia

Oamenii sunt tot mai stresați, mai îngrijorați si mai triști. Suntem preocupați de situația financiară, de probleme sociale sau de locul de muncă. Consecințele pe termen lung ale stresului pot fi devastatoare.

Există foarte multe metode de relaxare care ne pot ajuta să aducem corpul în echilibru. O astfel de metodă este sofrologia – o tehnică ce se bazează pe un amestec de filozofii orientale și occidentale, înrădăcinate în yoga, meditație budistă și zen japonez.

Ce este sofrologia?

Termenul de sofrologie a fost introdus în anul 1960 de către neuropsihiatrul columbian Alfonso Caycedo. Aceasta este o tehnică de vindecare bazată pe relaxare și concentrare, care ajută oamenii să devină mai conștienți de trupurile și mințile lor.

Cum se practică sofrologia?

Sofrologia poate fi practicată pe cont propriu sau cu un psihoterapeut care să te ghideze prin câteva exerciții și tehnici simple, dar de efect. O sesiune tipică constă în tehnici de respirație, relaxare musculară și vizualizare. Se pot utiliza, de asemenea, mișcări blânde. De obicei, aceste exerciții implică conștientizarea diferitelor părți ale corpului, încordarea mușchilor și eliberarea lor, precum și conștientizarea unor senzații sau sentimente pe care le experimentezi.

Ce beneficii are sofrologia?

Practicarea exercițiilor te ajută să:

  • devi mai conștient de corp, de emoții și de gânduri;
  • ai un somn mai odihnitor;
  • te relaxezi;
  • eliberezi tensiunile, stresul și anxietatea;
  • fii mai calm și mai lucid;
  • ameliorezi problemele psihosomatice;
  • redobândesti serenitatea, prin eliminarea blocajelor emoționale care dezechilibrează cele trei instanțe ale psihicului uman: corp, minte și spirit.

Cine poate beneficia de sofrologie?

Sofrologia este pentru toți. Oricine dorește să facă o schimbare pozitivă în viața sa poate practica sofrologia.

  • Sofrologia pentru sarcină şi naştere:
    Practica regulată ajută la diminuarea grijilor şi anxietăţilor legate de naştere şi te învaţă să te relaxezi, să fii calmă şi încrezătoare atunci când te pregăteşti pentru naştere.
  • Sport:
    Un sportiv de performanţă se antrenează atât din punct de vedere fizic, cât şi mental pentru a ajunge la rezultate excelente. Sofrologia te ajută să rămâi calm/ă şi concentrat/ă în timpul competiţiilor, să ai o minte alertă, mişcări precise.
  • Educaţie:
    Exerciţiile aduc un plus de calm şi luciditate în viaţa studenţilor şi elevilor, mai ales în perioadele în care aceştia se pregătesc intens pentru susţinerea examenelor. Ei tind să fie mai relaxaţi şi să aibă mai multă încredere în sine.
  • Afaceri:
    Pentru persoanele active şi ocupate, practica regulată a sofrologiei are ca rezultat mai mult calm şi relaxare, reducând riscul de epuizare profesională (sindromul burnout).
  • Special pentru femei:
    Exerciţiile de relaxare încetinesc ritmul îmbătrânirii, revitalizând întregul organism (celule, organe, muşchi, piele).

Dacă vrei să pui în practică, poți să începi chiar din acest moment. Iată trei exemple de exerciții simple, la îndemâna oricui.

1. Exercițiu pentru un somn odihnitor

Când te pregătești de somn, întinde-te pe pat și conștientizează poziția corpului tău, punctele de întâlnire dintre corp și saltea, locurile de pe pielea ta care îți ating hainele sau cearșaful, fiecare senzație care apare în corpul tău.

Citeste si: Acupunctura pentru insomnie, tratament pentru un somn liniștit

2. Exercițiu pentru eliminarea tensiunilor

Stai în poziția ridicat, cu picioarele ușor depărtate, spatele drept, umerii relaxați, brațele pe lângă corp, capul în linie cu coloana vertebrală și ochii închiși. Sprijină-ți greutatea corporală pe piciorul drept. Respiră profund pe nas, ridică brațul drept spre tavan și ține-ți respirația. Întinde bine brațul, împingându-te cu piciorul drept în pământ și menținând partea stângă relaxată, fiind conștient de flexibilitatea ta și imaginându-ți că problemele prin care treci sunt împinse departe de tine. Apoi, expiră pe gură, lasă brațul drept pe lângă corp și sprijină-ți greutatea pe ambele picioare.

3. Exercițiu pentru relaxare

Întinde-te pe pat sau pe podea și închide ochii. Respira profund de câteva ori, iar în timpul expirării lente spune-ți mental “sunt calmă”,”sunt relaxată”. Relaxeaza-ti mușchii feței, maxilarul, lăsa-ți moi umerii și respirând lent din abdomen spune-ti mental “astăzi va fi o zi bună, totul se va petrece armonios, sunt stăpâna pe propriile emoții și reușesc tot ceea ce-mi propun. Mai rămâi în această postură câteva minute, savurând liniștea și armonia, și făra să deschizi ochii, continuaa respirația profundă. Apoi mișca-ți degetele mâinilor și picioarelor, întinde-ți mușchii și abia dupa aceea deschide ochii.

Dimulescu Cristina

- din 2007 în presa audiovizuală. “Ai grijă de corpul tău, pentru că este singurul loc în care va trebui să trăiești”, spunea Jim Rohn. Eu aș merge mai departe și aș spune că avem nevoie de un echilibru între corp, minte și spirit. De fiecare dată când scriu un articol despre ceea ce înseamnă un stil de viață sănătos, încerc să folosesc și eu din informațiile pe care le aflu în urma documentării și să le aplic astfel în viața de zi cu zi. Așa că, sper ca acestea să fie de folos și publicului larg.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Back to top button