Psihoterapie Integrativa

Psihoterapia online, o modalitate de a scapa de depresie la distanta

Psihoterapia integrativa este un tratament dovedit pentru depresie. Atât eu, cât și alti colegi de-ai mei psihoterapeuți, am început să facem în pandemie tot mai des ședințe de psihoterapie online cu clienții noi sau cei existenți.
Cuprins

Este cunoscut faptul că, pandemia ne-a afectat pe toți la nivel psihic, fizic și emoțional. Suntem mai triști, mai furioși, mult mai anxioși și avem un sentiment sporit de singurătate. De asemenea, tot ca un efect al pandemiei, majoritatea dintre noi suntem mult mai stresați și mai nervoși.

Psihoterapia integrativa este un tratament dovedit pentru depresie. Atât eu, cât și alti colegi de-ai mei psihoterapeuți, am început să facem în pandemie tot mai des ședințe de psihoterapie online cu clienții noi sau cei existenți.

Psihoterapia online funcționează la fel ca terapia tradițională în persoană, doar că se desfășoară într-un cadru diferit. În loc să mergi la cabinetul unui psiholog, poți rămâne acasă și efectua o sesiune video pe computer, tabletă sau la telefon cu terapeutul tău. Dacă ședințele video nu sunt o opțiune potrivită pentru tine, poți discuta cu psihologul printr-un apel telefonic obișnuit, un e-mail sau mesaje text.

În acest articol îți voi prezenta pe scurt câteva lucruri despre depresie, dar și care sunt diferențele între psihoterapia online și terapia în persoană. Totodată, îți voi oferi câteva sfaturi despre cum să beneficiezi la maximum de sesiunile online și limitările psihoterapiei online în ceea ce privește depresia.

Ce este depresia?

Cu toții ne simțim triști, abătuți sau fără chef din uneori. Însă, unii oameni experimentează aceste emoții profund, pentru perioade lungi de timp, săptămâni, luni sau chiar ani și chiar fără un motiv identificabil.

Depresia este mai mult decât o stare proastă.

Depresia este o boală severă care îți poate afecta sănătatea fizică și mentală.

Oamenii ajung să aibă depresie dintr-o varietate de cauze. Iar cei mai mulți dintre cei care suferă de această boală nici nu sunt conștienți că o au.

Câteva dintre simptomele comune ale depresiei sunt:

  • Uitarea
  • Insomnia
  • Apetitul scăzut
  • Retragerea socială
  • Viziune pesimistă a viitorului
  • Sentiment de vinovăție
  • Stimă de sine scăzută
  • Concentrare și atenție reduse
  • Senzație de oboseală în cea mai mare parte a timpului

Prin ce diferă psihoterapia online de terapia tradițională pentru depresie?

Așa cum am menționat și mai sus, cea mai “semnificativă” diferență între psihoterapia online și terapia tradițională este cadrul în care se desfășoară ședința. Dacă mergi deja la un psiholog, o să vezi că tot ceea ce trebuie să schimbi este locul pe care îl alegi, de acasă sau de la birou, pentru desfășurarea ședinței.

Dacă până acum nu ai fost la un psiholog, s-ar putea să îți fie un pic dificil la început să te deschizi și să povestești detalii din viața ta, având în vedere că nu v-ați întâlnit față în față niciodată. Cum la fel de bine, poate fi chiar mai ușor să împărtășești experiențele tale, dacă ești familiarizat cu mediul online sau pur și simplu te simți mai confortabil să discuți de la tine de acasă.

Sunt multe persoane care aleg să nu meargă la un psihoterapeut de teamă că îi va vedea cineva cunoscut la cabinet. De asemenea, un pacient care este suprasensibil la contactul vizual și alte comunicări non-verbale poate reacționa mai pozitiv la ședințele de psihoterapie online.

Pe de altă parte, pentru psihoterapeut comunicarea non-verbală este mai dificilă, atunci când nu se află în aceeași cameră cu tine. Psihoterapia este un proces interpersonal, iar în cadrul unei ședințe față în față, psihoterapeutul este foarte atent la expresiile faciale și la limbajul corpului. Există o energie care se întâmplă atunci când ești față în față cu clientul, în special în momentele de schimbare importante. Aceleași momente se întâmplă cu siguranță prin intermediul mediilor online, dar din experiența mea nu sunt la fel de puternice.

Cum să beneficiezi la maxim de o ședință de psihoterapie online?

Psihoterapia online poate fi o alternativă ideală dacă ai nevoie de sprijin sau pur și simplu îți este dificil să te deplasezi la cabinetul unui psiholog. Există câteva lucruri pe care să le ai în vedere pentru a beneficia la maxim de fiecare ședință. Iată care sunt acestea:

1. Găsește-ți un spatiu intim și liniștit pentru terapie

Unul dintre marile avantaje ale psihoterapiei online este că o poți face de oriunde, oricând. Desigur, este indicat să ai un orar stabilit cu terapeutul pe care să încerci să îl respecți.

Distragerile sunt de evitat în timpul ședințelor, întrucât psihoterapia presupune o muncă riguroasă și dificilă. Natura emoțională a terapiei face ca spațiul și timpul rezervat să fie esențiale pentru a te putea angaja pe deplin în acest proces.

Dacă locuiești cu alte persoane în casă roagă-le să nu te deranjeze în camera în care te afli sau să facă o plimbare.

2. Așteaptă-te la momente mai puțin plăcute la început

Indiferent de platforma pe care o folosește psihologul tău și de cât de familiarizat este cu tehnologia, va fi totuși o experiență diferită de cea în persoană. Prin urmare, nu e cazul să îți faci griji dacă tu și psihologul nu vă sincronizați imediat.

Poate fi tentant să crezi că un anumit disconfort sau stângăcie este un semn că psihoterapia online nu funcționează pentru tine, dar dacă poți păstra o linie de comunicare deschisă cu terapeutul tău, s-ar putea să fii surprins de capacitatea ta de adaptare!

3. Fii flexibil cu formatul terapiei tale

Majoritatea psihoterapeuților sunt flexibili în legătură cu optiunile de comunicare: mesaje text, apeluri video sau audio. Poți încerca să vezi care funcționează cel mai bine pentru tine.

De exemplu, dacă ești epuizat de la birou și te-ai săturat să stai în fața unui ecran, poți să alegi să discuți prin intermediul unui apel audio.

4. Profită de avantajele psihoterapiei online

Există câteva lucruri pe care le poți face în timpul unei ședințe de psihoterapie online, dar pe care nu le poți face neapărat și în cabinetul unui psiholog.

Spre exemplu, poți fuma o țigară sau bea ceaiul preferat la tine acasă în timp ce discuți cu terapeutul. Sau îi poți face cunoștință cu companionul tău blănos prin intermediul unui apel video.

Deoarece psihoterapia online este accesibilă într-un mod diferit, există lucruri unice pe care le poți face pentru a o integra în viața ta de zi cu zi.

Îți poți folosi creativitatea pentru a utiliza toate instrumentele disponibile, astfel încât terapia online să fie mult mai plăcută.

5. În absența limbajului non-verbal, încearcă pe cât posibil să precizezi emoțiile pe care le simți

Dacă ai mers la terapie în cabinetul unui psiholog, se poate să fii obișnuit ca acesta să observe expresiile tale faciale și corporale, astfel încât să intuiască starea ta emoțională.

Ei bine, oricât de “antrenați” am fi noi psihologii în a descifra emoțiile, de la distanță poate fi un pic mai dificil.

Acesta este motivul pentru care poate fi cu adevărat benefic dacă exersezi denumirea emoțiilor și reacțiilor tale mai explicit.

6. Nu îți fie teamă să oferi un feedback psihoterapeutului tău

Chiar dacă ședințele de psihoterapie online nu sunt ceva nou pentru mulți psihoterapeuți, fără îndoială starea psihică generală a clienților în contextul actual, este ceva cu care nu ne-am mai confruntat.

Psihoterapia online în sine este destul de recentă în domeniu și nu toți clinicienii au o pregătire adecvată cu privire la modul de a traduce munca lor personală pe o platformă digitală.

Nu spun asta pentru a-ți submina credința în ei, ci mai degrabă pentru a-ți reaminti și a te încuraja să fii implicat și deschis în acest proces.

Dacă, spre exemplu, internetul merge greu și nu îl auzi bine pe psiholog sau nu îl poți vedea bine, anunță-l! Dacă ți se pare că nu simți empatie sau că mesajele sale scrise sunt prea generice, spune-i și despre asta.

Pe măsură ce experimentați amândoi psihopterapia online, feedback-ul este esențial pentru a afla ce funcționează și ce nu funcționează pentru tine.

Deci, dacă poți, păstreaza comunicarea deschisă și transparentă.

Limitări ale psihoterapiei online

Deși psihoterapia online este, în general, o formă adecvată de tratament pentru depresie si alte problemele de sănătate mintală, este posibil ca aceasta abordarea să nu fie potrivită pentru toată lumea. Spre exemplu, cei cu tulburări neurocognitive care duc la scăderea funcției mentale din cauza unei boli medicale (boala Alzheimer, leziuni cerebrale traumatice etc.), pot să nu beneficieze la fel de mult de terapia online.

În mod similar, dacă te confrunți cu o psihoză activă, poate fi nevoie de un tratament mai intensiv decât cel care poate fi furnizat prin psihoterapie la distanță.

Psihoterapia online nu este, de asemenea, potrivită pentru persoanele care au nevoie de o echipă de profesioniști, cum ar fi cei cu probleme complicate, ca de exemplu tulburările de personalitate, dependența de droguri și unele tulburări alimentare.

Formele mai ușoare ale unora dintre aceste tulburări pot fi supuse psihoterapiei online, dar numai dacă te vezi și cu alți specialiști, precum consilieri pentru abuzul de substanțe, dieteticieni și grupuri de terapie specializate, cum ar fi terapia dialectică comportamentală.

Concluzii

În aceste vremuri, mai mult ca niciodată, avem nevoie să avem grijă de sănătatea noastră mentală. Depresia este o boala ce poate fi tratata. Suferința nu ar trebui să fie parte din viața noastră.

Dacă te simți confortabil cu tehnologia, cu atât mai mult psihoterapia online poate fi o abodare potrivită pentru tine.

Daca ai simptome de depresie, te simți izolat și stresat, ar fi indicat să apelezi la ajutorul unui profesionist în probleme de sănătate mintală.

Sunt aici să te ajut dacă ai nevoie!

Sursa foto: freepik.com

Psihoterapeut Cristian Munteanu

Licențiat în psihologie la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, este specialist în Psihoterapie Integrativă, curentul Erskine, și magister în Psihodiagnoza Cognitivă și Consiliere Psihologică.

Articole asemănătoare

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button