Psihoterapie Integrativa

Psihoterapia online functioneaza pentru copiii cu anxietate sociala

Tulburarea de anxietate sociala este una dintre cele mai frecvente tulburări psihiatrice în rândul tinerilor, afectând 5% până la 10% dintre persoanele cu vârsta sub 18 ani.

Multi adolescenți au o frică cronică și adesea paralizantă de a nu fi judecați de alții. Din păcate, de cele mai multe ori acestia nu ajung sa mearga la cabinetul unui psihoterapeut pentru a primi un tratament care i-ar putea ajuta.

Insa, o echipă de cercetători suedezi sustine că sedintele de psihoterapie online ce includ terapie cognitiv-comportamentală pot fi de mare ajutor pentru cei care sufera de anxietate sociala.

Aceasta constatare ar putea facilita accesul la un tratament eficient pentru o afecțiune comună a adolescentilor cunoscută sub numele de tulburare de anxietate socială (TAS).

„Tulburarea de anxietate sociala este una dintre cele mai frecvente tulburări psihiatrice în rândul tinerilor, afectând 5% până la 10% dintre persoanele cu vârsta sub 18 ani”, a explicat autorul studiului, Martina Nordh. Este psiholog și cercetător postdoctoral în departamentul de neuroștiințe clinice de la Institutul Karolinska din Stockholm, Suedia.

„Se manifestă ca o teamă intensă și persistentă față de situațiile sociale sau de performanță care sunt cel mai frecvent evitate sau suportate în condiții de mare suferință”, a spus Nordh.

Pentru tineri, „aceasta duce adesea la probleme atunci când se joacă sau petrec cu timp cu prietenii, la performanțe scazute la școală și evitarea participarii la activitățile de agrement”, a adăugat aceasta.

Tratamentul standard implică, de obicei, o combinație de antidepresive și sesiuni de psihoterapie fata în fata, înrădăcinate în terapia cognitiv-comportamentală (TCC).

Potrivit echipei care a realizat studiul, terapia cognitiv-comportamentală își propune să încurajeze gândirea pozitivă, noi abilități sociale și un angajament sporit cu ceilalți. Și, prin creșterea lentă a expunerii la tipurile de situații sociale pe care pacienții le consideră cele mai descurajante, abordarea s-a dovedit a fi eficientă pentru a ajuta pacienții să înțeleagă mai bine și să-și depășească anxietatea sociala.

Problema este că înființarea și menținerea unui program de tratament fata in fata poate fi dificilă pentru adolescenți, a spus Nordh.

Pe de o parte, multe localități au un număr insuficient de psihoterapeuți instruiți. Și, „pentru adolescentii si copiii cu anxietate sociala simptomele tulburării în sine pot face, de asemenea, dificilă căutarea ajutorului”, a remarcat Nordh. De asemenea, adolescentii si copiii nu au maturitatea emotionala a unui adult.

Mulți indivizi cu tulburare de anxietate sociala se tem să întâlnească oameni noi, precum profesioniști din domeniul sănătății și „ezită să viziteze locuri necunoscute, cum ar fi clinicile de îngrijire a sănătății mintale”, a mai adaugat Nordh.

Ar putea psihoterapia online să fie o alternativă practică și eficientă? Pentru a afla raspunsul, cercetătorii au analizat puțin peste 100 de pacienți cu tulburare de anxietate sociala cu vârsta cuprinsă între 10 și 17 ani, între anii 2017 și 2020.

Aproximativ jumătate dintre adolescenți au participat la sedinde de psihoterapie online, ce au inclus exclusiv terapia cognitiv-comportamentala. Cealaltă jumătate a primit terapie de susținere, tot online.
Aceasta din urmă implică, de asemenea, educarea despre tulburarea de anxietate socială, subliniind în același timp valoarea prieteniei, socializarea și încurajarea obiceiurilor sănătoase, cum ar fi exercițiile fizice. Creșterea treptată a expunerii la situații sociale stresante nu face totuși parte din agenda terapiei de susținere.

Ambele terapii au durat 10 săptămâni, intalnirile cu psihoterapeutii desfasurandu-se săptămânal. În total, fiecare grup a avut trei sesiuni video online cu un psihoterapeut.

Rezultatul: adolescenții, părinții lor și echipa de studiu au fost de acord că terapia cognitiv-comportamentala online a fost semnificativ mai eficientă decât terapia de susținere online atunci când a venit vorba de reducerea anxietății, stresului și depresiei. De asemenea, s-a dovedit superioara în ceea ce privește ajutarea adolescenților să funcționeze mai bine zilnic.

Nordh sustine ca psihoterapia online ofera avantajul ca „familiile nu trebuie să-și ia timp liber de la școală și să lucreze pentru a participa la program, iar terapeuții pot sprijini mai mulți pacienți în același timp, deoarece terapia cognitv-comportamentala desfasurata online necesită mai puțin timp din partea terapeutului”, decat daca acesta ar merge la cabinet.

Nordh a spus că ea și echipa ei speră că rezultatele vor încuraja furnizorii de servicii medicale la nivel național și internațional pentru a facilita cercetarea și punerea în aplicare a acestui tratament accesibil și eficient pentru adolescentii si copiii care sufera de anxietate sociala.

Cu toate acestea, eficacitatea psihoterapiei online depinde în mare măsură de modul în care este structurată, avertizeaza David Miklowitz, director al programului de tulburări de dispoziție pentru copii și adolescenți din Universitatea din California, Los Angeles.

„Este tentant să spunem că psihoterapia poate fi administrată online, fără nicio pierdere de eficacitate”, a spus Miklowitz. „Dar descoperirile actuale sunt mai nuanțate. Acestea indică faptul că terapia cognitiv-comportamentala online este eficientă dacă este ghidată de psihoterapeut, care în acest caz a inclus trei sesiuni video de terapeut / copil.”

Această abordare, a remarcat el, este „consecventă” cu cercetările anterioare care indică faptul că terapia cognitiv-comportamentala online poate fi utilă atunci când „este livrată în contextul unei alianțe terapeut / copil, cu o anumită frecventa de contact față în față”.

Prin contrast, a avertizat Miklowitz, „este puțin probabil ca tratamentele care se desfasoara exclusiv online fără contactul cu clinicienii să ofere același nivel de beneficii”.

Studiul a fost publicat online pe 12 mai în JAMA Psychiatry.

Preluare si traducere: https://www.healthday.com/

Psihoterapeut Cristian Munteanu

Licențiat în psihologie la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, este specialist în Psihoterapie Integrativă, curentul Erskine, și magister în Psihodiagnoza Cognitivă și Consiliere Psihologică.

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button