fbpx
Medicina integrativaVitamineVitamine si Suplimente

Vitamina C

Vitamina C face parte din categoria substanțelor nutritive necesare unei funcționări optime a organismului.
Cuprins

Vitamina C este implicată în procese importante pentru menținerea stării de sănătate, precum metabolizarea proteinelor, producția de colagen, creșterea imunității și neutralizarea radicalilor liberi. Pentru a beneficia de proprietățile ei terapeutice, ea poate fi furnizată organismului din alimentație sau prin administrarea suplimentelor alimentare.

Descoperă în continuarea acestui articol ce este vitamina C și care sunt beneficiile ei terapeutice.

Ce este vitamina C?

Vitamina C sau acidul ascorbic este o substanță nutritivă hidrosolubilă, descoperită în anii 1930, de către biochimistul Albert Szent-Györgyi. Ea este prezentă în compoziția a numeroase fructe și legume, dar și în suplimentele nutritive. Datorită faptului că este o vitamină hidrosolubilă, ea este rapid eliminată din organism prin urină, astfel încât nu există riscul acumulării ei excesive.

Beneficii

Vitamina C este recunoscută pentru multiplele ei beneficii terapeutice, precum:

  • Creșterea imunității organismului
    Unul dintre cele mai apreciate beneficii ale vitaminei C constă în creșterea imunității organismului. Ea îmbunătățește activitatea sistemului imunitar prin stimularea producerii de limfocite și fagocite, care au rolul de a apăra organismul împotriva infecțiilor. Totodată, datorită activității ei antioxidante, protejează limfocitele împotriva radicalilor liberi. [1]
  • Menținerea sănătății pielii
    Vitamina C este importantă pentru menținerea sănătății pielii, deoarece acționează ca un antioxidant și întărește bariera hidrolipidică. Un studiu a analizat efectele terapeutice ale vitaminei C și ale vitaminei E în diminuarea arsurilor solare. Studiul arată că acțiunea sinergică a acestor vitamine reduce arsurile solare și susține procesul de refacere al pielii. [2] Vitamina C se poate utiliza, de asemenea, pentru a grăbi procesul de vindecare al rănilor. Un studiu demonstrează că utilizarea vitaminei C, alături de zinc și arginină, poate îmbunătăți vindecarea ulcerelor sub presiune. [3]
  • Îmbunătățește memoria și gândirea
    Stresul oxidativ și inflamația din organism reprezintă factori de risc pentru instalarea demenței. Datorită faptului că vitamina C este un puternic antioxidant, ea protejează sistemul nervos și susține funcțiile cognitive. Un studiu din anul 1983 arată că un nivel scăzut de vitamina C este asociat cu un declin al funcțiilor cognitive. [4] Menținerea unui nivel optim de vitamina C protejează memoria și gândirea, potrivit unui studiu din anul 1998. Administrarea suplimentelor de vitamina C a fost asociată cu o prevalență scăzută a declinului cognitiv. Astfel, cercetătorii sunt de părere că ea poate ajuta la protejarea funcțiilor cognitive. [5]
  • Previnirea deficienței de fier
    Vitamina C este necesară pentru absorbția fierului și este recomandată cu precădere persoanelor care urmează o dietă vegetariană. La un studiu din anul 1992 au participat 65 de copii cu o formă moderată de deficit de fier. Studiul arată că o doză zilnică de 50 de miligrame de vitamina C este eficientă în combaterea deficienței acestui mineral. Astfel, ea se poate utiliza pentru a reduce riscul de anemie feriprivă. [6]

Citeste si: Niacina – Vitamina B3

  • Împiedicarea instalarii gutei
    Mai multe studii arată că vitamina C poate reduce nivelul de acid uric din sânge, motiv pentru care ea poate contribui la prevenirea gutei. Un studiu la care au participat 1.387 de persoane care au consumat vitamina C arată că un aport crescut al acestei vitamine este asociat cu un nivel redus de acid uric. [7] Un alt studiu, desfășurat pe durata a 20 de ani, a analizat legătura dintre vitamina C și acidul uric la 46.994 de pacienți. Potrivit acestuia, persoanele care au administrat vitamina C au prezentat un risc cu 44% mai scăzut de a dezvolta gută. [8]
  • Susținerea funcțiilor cardiovasculare
    Hipertensiunea, alături de un nivel mărit de trigliceride și de colesterol, reprezintă factori de risc pentru instalarea afecțiunilor cardiovasculare. Vitamina C contribuie la reducerea acestor factori, ajutând astfel la prevenirea bolilor de inimă. O analiză realizată asupra 9 studii la care au participat 293.172 de persoane, arată că administrarea unei doze zilnice de 700 de miligrame de vitamina C scade riscul de boli cardiovasculare cu 25%. [9]
  • Scaderea riscului de apariție a bolilor cronice
    Radicalii liberi cresc riscul de afecțiuni cronice, dar vitamina C contribuie la neutralizarea acestora, îmbunătățind capacitatea de apărare a organismului. Studiile arată că administrarea vitaminei C crește capacitatea antioxidantă a organismului cu 30%, favorizând astfel reducerea inflamației și prevenirea bolilor cronice. [10]

În ce alimente se găsește?

Alimente bogate în Vitamina C
Alimente (100 g) Vitamina C (mg)
Coacăze negre 180
Kiwi 93
Portocale 53
Căpșuni 59
Ananas 48
Pepene galben 40
Zmeură 30
Grapefruit 30
Lămâie 50
Broccoli 90
Spanac 30
Varză 30
Ardei gras roșu 126
Ardei gras verde 120
Varza kale 71
Ardei chili 143.7

Cum se administrează vitamina C?

Doza zilnică recomandată de vitamina C variază în funcție de greutate, după cum urmează:

  • Copiii între 0 și 6 luni: 40mg/zi;
  • Copiii între 7 și 12 luni: 50mg/zi;
  • Copiii între 1 și 3 ani: 15mg/zi;
  • Copiii între 4 și 8 ani: 24mg/zi;
  • Copiii între 9 și 13 ani: 45mg/zi;
  • Băieții între 14 și 18 ani: 75mg/zi;
  • Fetele între 14 și 18 ani: 65mg/zi;
  • Bărbații peste 19 ani: 90mg/zi;
  • Femeile peste 19 ani: 75mg/zi;
  • Persoanele însărcinate sub 18 ani: 80mg/zi;
  • Persoanele însărcinate peste 18 ani: 85mg/zi;
  • Persoanele care alăptează sub 18 ani: 115mg/zi;
  • Persoanele care alăptează peste 19 ani: 120mg/zi

Se recomandă persoanelor fumătoare să mărească doza zilnică de vitamina C cu 35 de miligrame.

Cum se manifestă lipsa de vitamina C în organism?

Primele semne ale lipsei de vitamina C în organism includ slăbiciunea, oboseala, pielea uscată, durerile musculare și articulare, părul fragil, inflamarea gingiilor, sângerările nazale, pierderea în greutate și învinețirea rapidă a pielii după o lovitură.

Printre factorii de risc care pot duce la un deficit al vitaminei C se află fumatul, vârsta înaintată, sarcina sau alăptarea, dependența de alcool sau de droguri.

Contraindicații

Consumul de vitamina C este lipsit de contraindicații. Atunci când se administrează o doză ridicată, de peste 1.000 mg pe zi, pot apărea crampele abdominale, durerile de cap, diareea sau amețelile.

Dacă se respectă recomandările zilnice, vitamina C nu produce efecte secundare.

Datorită bogăției de fructe și legume cu un conținut ridicat în vitamina C, aceasta poate fi furnizată organismului din alimentație. De asemenea, se pot administra suplimente nutritive, pentru a menține un nivel optim de vitamina C în organism și a beneficia de proprietățile ei terapeutice.

Referințe:

[1] Technical advance: ascorbic acid induces development of double-positive T cells from human hematopoietic stem cells in the absence of stromal cells – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25157026/

[2] Modulation of UV-light-induced skin inflammation by d-alpha-tocopherol and l-ascorbic acid: a clinical study using solar simulated radiation – https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0891584998001324

[3] Treatment with supplementary arginine, vitamin C and zinc in patients with pressure ulcers: a randomised controlled trial – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16297506/

[4] Association between nutritional status and cognitive functioning in a healthy elderly population – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6842805/

[5] Cohort study of vitamin C intake and cognitive impairment – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9663403/

[6] Effect of vitamin C supplementations on iron deficiency anemia in Chinese children – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1642785/

[7] Vitamin C intake and serum uric acid concentration in men – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18464304/

[8] Vitamin C intake and the risk of gout in men: a prospective study – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19273781/

[9] Antioxidant vitamins and coronary heart disease risk: a pooled analysis of 9 cohorts – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15585762/

[10] Effect of five-year supplementation of vitamin C on serum vitamin C concentration and consumption of vegetables and fruits in middle-aged Japanese: a randomized controlled trial – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12805247/

Voicu Doina

Pasionata de content writing, redactez cu mare drag articole despre medicina integrativa, care sa iti fie folositoare.

2 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Back to top button