Medicina integrativaPsihoterapie IntegrativaTerapii alternative si complementare

Ce terapii alternative pentru depresie poți încerca chiar acum?

Stresul și stilul de viață nesănătos sunt factori declanșatori majori ai simptomelor depresive. Aceste terapii alternative pentru depresie te pot ajuta să reduci la minimum simptomele depresiei prin diminuarea stresului și echilibrarea stilului de viață.

Depresia este una dintre cele mai frecvente tulburări de dispoziție. Simptomele depresiei variază de la o persoană la alta.

Acestea pot include sentimente de tristețe, deznădejde sau vinovăție, lipsă de energie și oboseală, probleme cu somnul, dificultăți de concentrare și gânduri suicidale.

Dacă astfel de simptome sunt prezente aproape în fiecare zi timp de cel puțin câteva luni, atunci acest lucru ar justifica, de obicei, un diagnostic de depresie majoră.

Depresia subclinica prezintă simptome depresive care nu sunt încă suficient de severe sau persistente pentru a fi diagnosticată ca tulburare depresivă majoră.

Tratamentul presupune sprijin specializat, modificări ale stilului de viață, medicamentație, care permit unei persoane diagnosticate să trăiască o viață normală și împlinită.

Cu toate acestea, găsirea planului de tratament potrivit este un proces care poate dura o vreme.

Există terapii alternative pentru depresie care pot veni în completarea planului convențional de tratament, însă acestea nu pot trata depresia singure.

Avantajul acestor terapii alternative este că sunt non-invazive, implică practici chiar plăcute care ridică moralul, eliminând astfel o mulțime dintre simptome.

Yoga

Studiile arată că yoga poate fi un bun aliat împotriva depresiei.

O serie de studii noi aduc yoga cu un pas mai aproape de a deveni un tratament recomandat pentru depresie, după ce s-a constatat că practica poate ajuta la reducerea simptomelor depresiei.

Yoga este o practică minte-corp care a cunoscut o creștere semnificativă a popularității în ultimii ani. Atenuarea stresului este printre principalele motive pentru care practicarea acestei terapii alternative are beneficii pentru depresie.

Unul dintre studii a asociat yoga bazată pe tehnici de respirație cu îmbunătățiri ale simptomelor depresive. [1]

Într-un alt studiu, fiecare participant a fost implicat într-un program de yoga, cu o sesiune de 2 ore și jumătate pe săptămână, pentru 9 săptămâni. [2]

Nivelurile de depresie, anxietate, stres și îngrijorare au fost evaluate înainte și imediat după programul de yoga, precum și 4 luni mai târziu.

Cercetătorii au descoperit că simptomele de anxietate, depresie și stres au scăzut pe parcursul programului, iar aceste rezultate au rămas chiar și după 4 luni.

Acupunctura

Se crede că acupunctura ajută la eliminarea blocajelor și la restabilirea fluxului de energie, echilibrând organele, mintea și corpul.

Cercetările arată că acupunctura eliberează endorfine în corp. [3]

Endorfinele sunt calmante naturale ale corpului tău. O creștere a acestor hormoni ar putea oferi un impuls natural corpului și creierului care ar putea aduce ameliorarea simptomelor multor afecțiuni, inclusiv durere, depresie și cefalee.

Nu există suficiente studii bine concepute care confirma că îmbunătățirile sunt doar un efect placebo.

Totuși, tratamentul cu acupunctură necesită discuția și îngrijirea unui medic specialist.

Această conexiune, reală, îi poate face pe unii oameni, în special pe cei care se confruntă cu depresie, să se simtă semnificativ mai bine.

Fiecare medic poate selecta diferite puncte de acupunctură pentru tratamentul depresiei. Acel punct corespunde unei părți a qi-ului care este vizată pentru alinare.

Pentru aplicarea tratamentului acestei terapii alternative pentru depresie, se folosesc anumite puncte cheie de către medic [4]:

  • Guanyuan (CV4)
  • Qihai (CV6)
  • Zhongwan (CV12)
  • Hegu (L14)
  • Maestrul inimii 6 (MH6)
  • Yanglingquan (GB34)
  • Zusanli (ST36)
  • Taixi (K13)

Mindfulness

Mindfulness este o practică care se concentrează pe conștientizarea sentimentelor și experiențelor din momentul prezent, fără a te lăsa distras de ceea ce se întâmplă în jur.

Oricine poate practica mindfulness, în orice moment. Tot ce ai nevoie este concentrarea ta și un spațiu în care să simți că poți face acest lucru.

Cercetătorii au analizat practica acestei terapii alternative pentru depresie și au descoperit beneficii majore.

În studiu au fost implicați 231 de adulți, toți având depresie subclinică. [5]

Aceștia au fost puși într-unul dintre cele două grupuri, pentru 8 săptămâni:

  • 115 participanți au luat parte la o sesiune de 2 ore de meditație mindfulness în fiecare săptămână.
  • 116 participanți au primit îngrijire medicală obișnuită, fără mindfulness.

Echipa a folosit un instrument special de evaluare a simptomelor depresive în rândul pacienților, evaluându-le starea la început, la final, după 5 luni și după 12 luni.

La 12 luni de la studiu, majoritatea pacienților din grupul de mindfulness nu au dezvoltat depresie severă, spre deosebire de cei care au primit îngrijiri medicale obișnuite.

Cercetătorii au concluzionat că mindfulnessul este o practică cu potențial, fiind eficientă pentru reducerea simptomelor și prevenirea depresiei majore în rândul persoanelor cu depresie subclinică.

Suplimente naturale

Unele suplimente pot fi benefice pentru completarea unui plan de tratament pentru depresie. Însă, este vital să discuți cu un medic înainte de a lua orice supliment.

Unele pot interacționa cu medicamentele antidepresive sau alte medicamente, ori nu sunt potrivite pentru persoanele care au și alte afecțiuni medicale sau sunt însărcinate.

Exemple de suplimente care au fost studiate ca terapii alternative pentru depresie [6]:

  • Sunătoarea

    Sunătoarea, denumită științific hypericum perforatum, este o plantă perenă cu flori galbene care se găsește în zonele temperate din întreaga lume.
    Deși sunt necesare studii controlate pe termen lung, utilizarea pe termen scurt a acestei plante s-a dovedit la fel de eficientă ca medicamentele antidepresive, și cu mai puține efecte secundare.

  • Acizi grași omega-3 [7]

Acidul alfa-linolenic, un precursor al acizilor grași omega-3, este slab transformat în organismul oamenilor și, prin urmare, trebuie suplimentat prin dietă.
Neuronii conțin niveluri ridicate de acizi grași omega-3, care influențează fluiditatea membranei fosfolipide, receptorii, canalele ionice și reglarea neuroendocrină și inflamația.
Depresia are legătură cu buna funcționare a acestor funcții. Pacienții cu depresie au niveluri semnificativ mai scăzute ale acizilor grași omega-3 din celulele roșii din sânge.
S-a constatat că depresia este mai puțin răspândită acolo unde oamenii consumă mai mult pește, o sursă importantă de omega-3.

Alte recomandări dietetice pot fi:

  • Ginseng
  • Mușețel
  • Fructe și legume în general, dar și cele bogate în fier
  • Proteine slabe, precum leguminoasele, carnea slabă, ouăle și tofu
  • Cereale integrale, inclusiv orez brun, paste integrale, mei, ovăz și pâine integrală
  • Surse de grăsimi sănătoase, adică pește gras, avocado, măsline, ulei de măsline, nuci și semințe.

Studii

  1. A Breathing-Based Meditation Intervention for Patients With Major Depressive Disorder Following Inadequate Response to Antidepressants: A Randomized Pilot Study – https://www.psychiatrist.com/jcp/depression/adjunctive-yoga-for-mdd/
  2. THE EFFECTS OF YOGA FOR DEPRESSION – https://www.apa.org/news/press/releases/2017/08/yoga-depression.pdf
  3. Acupuncture and endorphins – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15135942/
  4. Acupoints Stimulation for Anxiety and Depression in Cancer Patients: A Quantitative Synthesis of Randomized Controlled Trials – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4828553/
  5. Treating Subthreshold Depression in Primary Care: A Randomized Controlled Trial of Behavioral Activation With Mindfulness – https://www.annfammed.org/content/16/2/111.full
  6. Complementary and alternative medicine for the treatment of major depressive disorder – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3114664/
  7. Omega 3 polyunsaturated fatty acids and the treatment of depression – https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25830700/

Sursa foto: freepik.com

Bacescu Adnana

Mă găsești printre cărți.

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button