Vitamine

Acid Pantotenic (Vitamina B5)

Vitamina B5, numită și acid pantotenic, este una dintre cele 8 vitamine din complexul B.
Cuprins

 

Ce este Vitamina B5?

Vitamina B5, numită și acid pantotenic, este una dintre cele 8 vitamine din complexul B.

Toate vitaminele B ajută organismul să transforme alimentele (carbohidrații) în combustibil (glucoză), pe care organismul îl folosește pentru a produce energie. Aceste vitamine B, adesea denumite vitamine complexe B, ajută, de asemenea, organismul să utilizeze grăsimi și proteine. Vitaminele complexului B sunt necesare pentru piele, păr, ochi și ficat. De asemenea, ajută sistemul nervos să funcționeze corect.

Toate vitaminele B sunt solubile în apă, ceea ce înseamnă că organismul nu le stochează.

Pe lângă faptul că joacă un rol în descompunerea grăsimilor și carbohidraților pentru energie, vitamina B5 este esențială pentru fabricarea celulelor roșii din sânge, precum și a hormonilor sexuali și de stres produși în glandele suprarenale, glandele mici care stau deasupra rinichilor.

Vitamina B5 este, de asemenea, importantă în menținerea unui tract digestiv sănătos și ajută organismul să utilizeze alte vitamine, în special vitamina B2 (numită și riboflavină). Uneori se numește vitamina „anti-stres”, dar nu există dovezi concrete care să susțină că ajută organismul să reziste la stres.

Corpul are nevoie de acid pantotenic pentru a sintetiza colesterolul. Un derivat al acidului pantotenic numit pantetină este studiat pentru a vedea dacă poate ajuta la scăderea nivelului de colesterol din organism.

Vitamina B5 (Acid Pantotenic) beneficii

Sintetizarea Coenzimei A

Vitamina B5 joacă un rol important în sintetizarea coenzimei A.

Coenzima A este implicată în sinteza acizilor grași și este importantă pentru transformarea alimentelor în acizi grași și colesterol.

Coenzima A este necesară și pentru crearea sfingozinei, o moleculă asemănătoare grăsimilor care ajută la transmiterea mesajelor chimice în interiorul celulelor corpului.

Ficatul are nevoie de Coenzima A pentru a metaboliza în siguranță unele medicamente și toxine.

Sistem digestiv sănătos

Vitamina B5 ajută la menținerea unui sistem digestiv sănătos și susține organismul să utilizeze alte vitamine, în special vitamina B2. Vitamina B2 ajută la gestionarea stresului, dar nu există dovezi suficiente care să susțină că reduce stresul.

Îngrijirea pielii

Unele studii au arătat că vitamina B5 funcționează ca o cremă hidratantă pentru piele și îmbunătățește procesul de vindecare a rănilor cutanate. [1]

Un studiu a arătat că suplimentarea cu vitamina B5 contribuie la reducerea acneei faciale și a numărul de pete cauzate de acnee. Cercetătorii au observat o „reducere medie semnificativă a numărului total de leziuni” după 12 săptămâni de administrare a unui supliment alimentar cu B5. Autorii au recomandat realizarea mai multor studii pentru a confirma rezultatele. [2]

Reglarea colesterolului și a trigliceridelor

Unele studii sugerează că aportul de acid pantotenic poate ajuta la scăderea colesterolului și a nivelului de trigliceride din sânge sau grăsimi.

Suplimentele cu vitamina B5 ar trebui luate doar la recomandarea unui medic.

Artrita reumatoida

Unele dovezi preliminare sugerează că acidul pantotenic ar putea îmbunătăți simptomele artritei reumatoide. Un studiu a constatat că persoanele cu artrită reumatoida pot avea niveluri mai scăzute de B5 în sânge decât persoanele sănătoase, iar cele mai scăzute niveluri au fost asociate cu cele mai severe simptome. Alte studii arată că pantotenatul de calciu îmbunătățește simptomele artritei reumatoide, inclusiv rigiditatea articulațiilor și durerea. Sunt necesare mai multe studii pentru a confirma aceste constatări. [3]

În ce alimente se găsește Vitamina B5 – Acid pantotenic?

Alimente bogate în Vitamina B5
Alimente Porție Vitamina B5 (mg)
Ficat de vită (gătit) 85 g 5.6
Semințe de floarea-soarelui (coapte fără ulei) 20 g 2
Păstrăv (gătit la cuptor) 85 g 1.9
Iaurt (simplu, fără grăsimi) 225 g 1.6
Homar (gătit) 85 g 1.4
Avocado (crud) ½ bucată 1
Cartof dulce (gătit, cu piele) 1 cană 1
Lapte 1 cană 0.87
Carne de porc (muschi, prăjit, la grătar) 85 g 0.86
Pui (gătit, prăjit) 85 g 0.83
Ou (fiert tare) 1 bucata 0.7
Brânză feta ½ cană (mărunțită) 0.7
Linte (fiartă) ½ cană 0.63
Mazăre (fiartă) ½ cană 0.58
Ciuperci (albe, crude) ½ cană 0.52
Arahide 20 g 0.5
Broccoli (fiert) ½ cană (mărunțit) 0.48

 

Cum se administrează Vitamina B5?

Experții recomandă următoarele aporturi zilnice de vitamina B5 din dietă:

Pediatrie

Născuți la sugari – 6 luni: 1,7 mg
Sugari 7 luni – 1 an: 1,8 mg
Copii 1 – 3 ani: 2 mg
Copii 4 – 8 ani: 3 mg
Copii 9 – 13 ani: 4 mg
Adolescenți 14 – 18 ani: 5 mg

Adulți

19 ani și peste: 5 mg
Femeile gravide: 6 mg
Femeile care alăptează: 7 mg

Dozele mai mari pot fi recomandate doar de un furnizor de servicii medicale pentru tratamentul unor afecțiuni specifice.

Cum se manifestă lipsa de Vitamina B5 în organism?

Deoarece acidul pantotenic se găsește într-o mare varietate de alimente, deficiențele sunt rare, cu excepție în cazul persoanelor care au alte deficiențe de nutrienți, așa cum se observă în cazul malnutriției severe. Alte cazuri rare sunt observate la persoanele cu mutații genetice în care acidul pantotenic nu poate fi metabolizat.

Simptomele deficienței pot include:

  • Durere de cap
  • Oboseală
  • Iritabilitate, neliniște
  • Somn agitat
  • Greață, vărsături, crampe stomacale
  • Amorțeală sau senzație de arsură la mâini sau picioare
  • Crampe musculare

 

Contraindicații

Acidul pantotenic este luat ca supliment pentru mai multe afecțiuni, dar nu există suficiente dovezi care să demonstreze că este eficient în majoritatea acestor cazuri.

Vitamina B5 poate agrava efectele adverse ale unor medicamente pentru tratarea bolii Alzheimer.
Pentru persoanele care iau doza zilnică recomandată de vitamina B5 sau puțin peste, utilizarea unui supliment este probabil sigură, dar oricine are în vedere administrarea unui supliment ar trebui să consulte mai întâi un medic.

O doză foarte mare, de exemplu, de 10-20 de grame (gm) pe zi, poate provoca diaree și crește riscul de sângerare.

Lăptișorul de matcă conține vitamina B5, deci trebuie să ai grijă să nu consumi lăptișor de matcă alături de un supliment cu vitamina B5.

Vitamina B5 poate interacționa cu unele medicamente. Poate interfera cu absorbția și eficacitatea antibioticului, tetraciclina.

De asemenea, poate crește efectul unor medicamente pentru boala Alzheimer, cunoscute sub numele de inhibitori ai colinesterazei. Aceste medicamente includ donepezil (Aricept), clorhidrat de memantină (Ebixa), galantamină (Reminyl) și rivastigmină (Exelon). A lua suplimente cu aceste medicamente ar putea duce la efecte adverse.

Persoanele care utilizează medicamente anticoagulante, cum ar fi warfarină (Coumadin) sau aspirină, trebuie să aibă grijă atunci când utilizează suplimente cu vitamina B5, deoarece B5 poate crește riscul de sângerare.

Consultă un medic înainte de a lua orice suplimente, mai ales dacă ai o afecțiune existentă sau iei și alte medicamente.

Studii

1. Pantothenic Acid – https://lpi.oregonstate.edu/mic/vitamins/pantothenic-acid

2. Feasibility, Tolerability, Safety and Efficacy of a Pantothenic Acid Based Dietary Supplement in Subjects with Mild to Moderate Facial Acne Blemishes – https://www.scirp.org/pdf/JCDSA20120300001_63880780.pdf

3. The Pantothenic Acid Metabolism of Rheumatoid Arthritis – https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/1161470

Sursa foto: freepik.com

Andreea Costache

Pasionata de sanatate si calatorii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button